نقش آهک در تولید شکر | کاربرد آن و دلیل استفاده از آن در صنایع قند سازی

نقش آهک در تولید شکر | کاربرد آن و دلیل استفاده از آن در صنایع قند سازی

نقش آهک در تولید شکر

با توجه به وضعيت آب و هوايي كشور و اقـليم آن، بیشترین توليد شـكر در ايران بـه شکل شـكر چغندري است.یکی ازمزایای کشت چغندر این است که بعد از استخراج، شکر با کیفیت تری تولید خواهد شد بنابراین کشت چغندر ارزش اقتصادی بالاتری نسبت به نیشکر دارد.

امروزه کشور هندوستان بزرگترین تولید کننده شکر در جهان می باشد و بعد این رتبه کشور برزیل رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.یکی از شرکت های تولید کننده شکر در جهان شرکت HILLESHÖG می باشد.

کاربرد آهک در صنایع قندسازی

با وجود اینکه بیشتر مردم تصور می کنند که آهک تنها در صنایع ساختمانی کاربرد دارد ، ولی در واقع این محصول در صنایع غذایی نیز مصرف می شود. آهکی که در کارخانه های قند کاربرد دارد ، نوعی آهک فراوری شده به نام آهک هیدراته است. آهک در فرایند تصفیه شربت قند به دست آمده از نیشکر و چغندر قند کاربرد دارد.برای این منظور ، چغندر قند به قطعات کوچک تری تقسیم بندی شده و از میان یک دیافراگم عبور داده می شود تا شربت قند آن استخراج گردد. سپس آهک هیدراته چرب (پر کلسیم) ، در پروسه تولید به آن افزوده می شود.

دلیل استفاده از اهک در صنایع قند سازی

پس از استخراج شربت قند از نیشکر و چغندر قند ، این شربت دارای خاصیت اسیدی بوده و pH برابر با 4 دارد. pH آن را تا 7 افزایش دهد. آهک همچنین مانع از تخریب ساکاروز در گلوکوز و فروکتوز می شود.البته آهک باید پس از انجام وظایف خود از قند خارج شود زیرا برای سلامت انسان زیان بار است.

به همین جهت در مرحله بعدی ، شربت قند تا دمای جوش حرارت داده می شود. این دما که برای رساندن شربت به حالت اشباع مناسب است سبب ته نشینی ناخالصی های آن شده و آهک نیز به صورت کریستال از آن جدا می شود. شربت حرارت دیده را سپس به مخازن شفاف سازی می فرستند تا به صورت جامد درآید.

آیا استفاده از آهک در فرآیند تولید شکر برای سلامتی مضر است ؟

در برخی منابع غیرموثق طب سنتی نقل است که در تمام کارخانه‌های قند و شکر ابتدا شربت چغندر را گرفته و سپس به میزان زیادی به آن آهک می‌افزایند که مصرف آن برای سلامت افراد مضر است. خوب است بدانید آهک به منظور تصفیه قند و شکر و جداسازی مواد خارجی و ناخالصی‌ها از بلورهای شکر استفاده می‌شود و در پایان کار نیز به‌طور کامل از شربت جداسازی شده و تاثیری بر مواد مغذی قند و شکر و سلامت مصرف‌کننده ندارد.

البته قند و شکر استحصالی در پایان مراحل تصفیه و تولید، مواد مغذی ای را که در چغندر قند و نیشکر موجود بوده از دست می‌دهد و میزان مواد معدنی و غیرقندی اندکی در آن باقی می‌ماند.

Mohammad Shojaie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی، اجرا و سئو "دو هشت" dohasht

www.dohasht.com