مقدار واقعی نیاز روزانه ما به آب چقدر است؟

بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله Science منتشر شد، نتایج نشان می دهد که برخلاف تصور عمومی، همه افراد نیازی به نوشیدن هشت لیوان آب در روز ندارند.

محققان «گردش آب» روزانه – مقدار آب مصرف شده و از دست رفته توسط بدن – را در بیش از ۵۰۰۰ شرکت‌کننده بررسی کردند. آن ها دریافتند که میزان گردش آب معمولا در مردان ۲۰ تا ۳۰ ساله و زنان ۲۰ تا ۵۵ ساله بالاترین میزان است. البته، عوامل دیگری مانند اندازه بدن، سطح فعالیت بدنی و آب و هوا نیز می‌تواند بر نیازهای فرد به آب تاثیر بگذارد.

به گفته یوسوکه یامادا، phd، محقق ارشد این مطالعه، بر اساس محاسبات تیم تحقیقاتی، مردان باید حدود 1.6 تا 1.8 لیتر در روز آب بنوشند و زنان به حدود 1.4 لیتر آب نیاز دارند. این مقدار معادل 6 الی 7 لیوان آب در روز است.

در سال ۱۹۴۵، هیئت غذا و تغذیه شورای تحقیقات ملی گفت که بیشتر بزرگسالان روزانه به حدود ۲.۵ لیتر آب نیاز دارند. این یک استاندارد معمولی است. به عبارتی هر کالری غذایی معادل است با ۱ میلی لیتر آب. به این صورت بیشتر آب دریافتی از غذاهایی که می خوریم تامین می شود. اما این توصیه در توصیه های مرسوم مبنی بر نوشیدن هشت لیوان آب در روز به اشتباه تفسیر شد.

یامادا گفت: یافته‌های جدید نشان می‌دهد که توصیه برای مصرف آب بسیار زیاد است و هیچ رویکردی برای مصرف آب وجود ندارد.

وی افزود، مردان در سن ۲۰ سالگی بالاترین میزان گردش آب را داشتند و این نشان دهنده این است که بیشترین نیاز به آب آشامیدنی نیز در همین دوران است. با این حال، به طورکلی می توان گفت که میزان گردش آب در مردان نسبت به زنان بیشتر است.

علاوه بر تفاوت‌های جنسیتی، این مطالعه نشان داد میزان گردش آب در افرادی که در آب و هوای گرم‌تر زندگی می‌کنند، نسبت به افرادی که در آب‌وهوای معتدل‌تر زندگی می‌کنند، بیشتر است. همچنین، افرادی که در کشورهای فقیرتر زندگی می کنند نسبت به کشورهای توسعه یافته گردش آب بیشتری دارند و میزان گردش آب در ورزشکاران نیز نسبت به افرادی که به ندرت ورزش می کنند، بیشتر است.

حال، با توجه به گفته ها مقدار نیاز واقعی ما به آب چقدر است؟

به طور کلی باید بدانید که میزان بالای گردش آب لزوما به معنای آبرسانی خوب به بدن نیست.

دکتر جودی دانمایر استوکی، اپیدمیولوژیست تغذیه با تمرکز بر مصرف آب و بنیانگذار تحقیقات اپیدمیولوژیک ترجمه آب و هیدراسیون (WAHTER) گفت که این مطالعه گرچه بینش مفیدی در مورد میزان مصرف آب در افراد ارائه می دهد، اما توضیح نمی دهد که هر فرد برای سالم ماندن به چه مقدار آب نیاز دارد؟

استوکی گفت: «این مطالعه تنوع زیادی را نشان می‌دهد. ممکن است نیاز برخی از افراد به آب اینقدر که گفته می شود نباشد. ممکن است همین مقدار باشد و حتی در شرایطی ممکن است نیاز افراد بیش از این مقدار باشد.»

وی افزود که محققان اشاره ای به فواید یا خطرات مصرف بیش از حد یا کم آبی نکردند؛ در حالی که، ارائه توضیحات در این زمینه بسیار ضروری است.

استوکی گفت: «هدف از توصیه‌های ما این است که افراد سالم بمانند تا در آینده به انواع بیماری های مختلف از جمله دیابت یا بیماری های مزمن گرفتار نشوند. دیدن این توصیه در مطبوعات که «نیازی به نوشیدن آب نیست» واقعا برای من ناراحت کنند است، زیرا مطالعه چنین چیزی نمی گوید.»

وی گفت: «این مطالعه بسیار خوبی است- فقط احساس می کنم در برخی نکات قدری کلی گویی شده است». در واقع تمرکز بر روی چه چیزی نوشیدن و مقدار آن باید کاملا فردی باشد.

کلام آخر

باور عمومی بر این است که افراد باید روزانه حدود هشت لیوان آب بنوشند، درحالی که ممکن است این مقدار اشتباه تفسیر شده باشد. پژوهش جدیدی در این حوزه نشان داد که مقدار نیاز آدم ها به آب می تواند بین شش تا هفت لیوان آب در روز متغییر باشد و البته با توجه به سن، جنسیت، آب و هوا، میزان فعالیت بدنی و سایر دیگر می تواند متفاوت باشد.

Mohammad Shojaie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی، اجرا و سئو "دو هشت" dohasht

www.dohasht.com