صادرات حبوبات ایرانی به کشورهای همسایه

صادرات حبوبات به کشورهای همسایه بخصوص کشورهای عربی به دلیل آب و هوای گرم و خشک و نداشتن قابلیت کشت مجبور به وارد کردن حبوبات یا دیگر مواد غذایی هستند. به همین دلیل شرکت های زیادی کار واردات انواع مختلف مواد غذایی از کشورهای اطراف مشغول هستند. ایران نیز یکی از صادرکننده های حبوبات به این مناطق محسوب می‌شود.

فواید حبوبات

حبوبات یا بنشن از جمله گیاهان پروتئینی هستند که مقدار زیادی پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی، آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین ها خصوصا ویتامین های گروه A دارند. در هرم راهنمای غذایی، حبوبات جزو گروه گوشت محسوب می شوند.چرا که حبوبات از نظر پروتئین کاملا غنی هستند. پروتئین های حبوبات معمولا از نظر لیزین غنی بوده و بهترین منابع گیاهی برای تکمیل غلات هستند. مقدار اضافه لیزین حبوبات، کمبود لیزین غلات را جبران کرده و مقدار اضافی میتونین غلات، کمبود حبوبات را از نظر این عنصر تامین می کند.بر این اساس لازم است حبوبات را همراه با غلات مصرف کنید.مصرف حبوبات به دلیل داشتن فیبر زیاد و اشغال حجم زیادی از معده، احساس سیری زودرس ایجاد کرده و به دلیل آنکه قند موجود در آن بتدریج آزاد می شود، ما را دیرتر گرسنه می کند.

برخی از خواص حبوبات

جلوگیری از احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ و پروستات، جلوگیری از بروز بیماریهای قلبی و عروقی و دیابت نوع ۲، بالا بردن مقاومت بدن در مقابل بیماریها، ایجاد فعالیت روزانه و افزایش کارکرد حافظه، جلوگیری از پوکی استخوان بویژه در دوران یائسگی، تامین کننده کلسیم لازم در دوران رشد کودکان، تعدیل فشار خون و جلوگیری از بروز کم خونی، رفع افسردگی و اختلالات عصبی، بلوغ گویچه های قرمز خون، رفع کننده یبوست و بواسیر، و …
بهتر است قبل از پخت یک شب کامل آنها را در آب خیس کنید و در یخچال قرار دهید این کار باعث می شود حبوبات زودتر بپزند و آنزیمهای بیشتری آزاد کنند که باعث هضم راحت‌تر آن‌ها و جلوگیری از ایجاد نفخ در دستگاه گوارش می‌شود.

صادرات حبوبات

انواع مختلف حبوبات تولید شده در ایران جهت خرید و فروش و صادرات مورد توجه تجار می باشد. حبوبات مختلفی در ایران تولید می‌شود که علاوه بر مصرف داخلی به دلیل کیفیت خوبی که دارند مورد توجه صادر کنندگان نیز قرار گرفته است. نخود و لوبیا و عدس و ماش از جمله حبوبات صادراتی به کشورهای همسایه هستند. در بین محصولات مختلفی که صادر می‌شوند گروه حبوبات به دلیل بالا بودن میزان پروتئین و ویتامین ها و مواد معدنی در آن‌ها در بین سبد غذایی خانوار ارزش غذایی بالایی دارند بنابراین واردات این محصولات برای کشورهای همسایه اهمیت خاصی دارد.

با توجه به کیفیت بالای نخود و لوبیا صادراتی تولید کرمانشاه و خمین همواره محصولات تولید شده در این مناطق مورد توجه تجار بوده است. فراهم شدن شرایط صادرات حبوبات به کشور های همسایه از جمله عراق، قطر و… همزمان با بالا رفتن میزان تولید این گروه از مواد غذایی بوده است  از این رو  تمایل تجار برای صادر کردن این محصولات به این کشور ها رو به افزایش است.

روش‌های آسان‌تر برای خرید حبوبات

حبوبات نوعی از دانه‌های خوراکی مفید هستند که شامل: لوبیا، ماش، عدس، نخود، لپه و غیره حبوبات می‌باشد. حبوبات بعد از غلات مهمترین مواد غذایی مصرف کنندگان به شمار می‌رود و جایگاه دوم را به خود اختصاص داده اند و مهمترین منبع پروتئین گیاهی محسوب می‌شوند. که به ویژه در افراد گیاهخوار که پروتئین حیوانی مصرف نمی‌کنند، مهم‌ترین تامین‌کننده پروتئین می‌باشد.

اعضای خانواده حبوبات:

عدس:

این محصول یکی از اعضای پر طرفدار خانواده حبوبات می‌باشد که منبع غنی پروتئین گیاهی محسوب می شود که خود نیز انواع مختلفی دارد و همواره در بازار ایران علاوه بر نمونه‌های داخلی، همواره انواع مختلفی از عدس خارجی با کیفیت‌های متفاوت خرید و فروش می شود.

لپه:

لپه منبع غنی فیبر می‌باشد و همواره در بسیاری از شرکت‌های لپه سازی، از جمله شرکت‌های لپه سازی آذرشهر تبریز تولید بالایی دارد.

نخود:

نخود یکی از حبوبات معروف در دنیا است و در رژیم غذایی افرادی که به سلامتی خود بسیار اهمیت می‌دهند، حتما وجود دارد. به طور کلی دو نوع نخود وجود دارد، نخود زرد که در قسمت‌های آمریکای شمالی و خاورمیانه کاشته می‌شود و نخود سیاه که در هند و پاکستان بیشتر کاشته می‌شود. نخود سرشار از پروتئین، کربوهیدرات و فیبر است و برای بدن بسیار مهم و مفید است.

لوبیا:

این محصول یکی با انواع مختلفی از جمله : لوبیا چیتی، سفید، قرمز، سیاه، چشم بلبلی، سبز و غیره از محبوب ترین اعضای خانواده حبوبات می باشد.

ماش:

ماش گیاه بومی هندوستان است امادر نقاط دیگر جهان مانند ایران نیز کشت می‌شود. در ایران این گیاه پس از برداشت جو یا گندم کاشت شده و در فصل پاییز زمانی که دانه‌های آن سفت و غلاف‌های آن زرد یا سیاه شد، در چند نوبت محصول آن برداشت می‌شود. نام انگلیسی ماش از لغتی هندی به معنی «دانه سبز» مشتق شده‌ و در چین به سویای سبز معروف است.

این محصول از جمله حبوباتی می باشد که در زندگی روزمره ما جایگاه کمی در رژیم غذایی روزانه ما دارد که به دلیل داشتن پتاسیم بسیار بالا، برای بیماران مبتلا به فشار خون مناسب می باشد.

قیمت جهانی عمده حبوبات

همانطور که می‌دانید نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان حبوبات یکی از پر مصرف‌ترین مواد غذایی هستند. حتی علاوه بر مصرف خوراکی همواره در بسیاری از کشورهای جهان از انواع مختلف حبوبات به عنوان دارو نیز استفاده می نمایند. که برای بسیاری از بیماری ها تجویز می شوند. به همین دلیل در بازار جهانی حبوبات جایگاهی اختصاصی داشته و همواره شاهد صادرات انواع مختلفی از آن برای بسیاری از کشورهای دور افتاده هستیم که این امر سبب گردیده است تا تجارت حبوبات به یک تجارت پرسود تبدیل گردد.

قیمت جهانی حبوبات

امروزه بسیاری از تجار به دنبال خرید و فروش حبوبات در سطح بازار جهانی هستند ولی به دلیل اطلاعات ناکافی در این زمینه ، همواره دچار مشکلاتی اساسی هستند. به همین دلیل شرکت الماس دانه با دارا بودن تیم تحقیقاتی ویژه که در زمینه حبوبات با کامل ترین اطلاعات به فعالیت می پردازند، آماده راهنمایی و مشاوره رایگان برای تمامی عزیزیان و هم وطنان می باشند.

مرکز پخش عمده حبوبات در سراسر کشور

انواع مختلفی از حبوبات از جمله:لوبیا ، نخود، لپه، عدس و ماش امروزه یه شیوه های گوناگونی در داخل و خارج کشور پخش می شود. حبوبات یک دنیای بزرگی از محصولات با تنوع بسیار بالا و شاخه های مختلفی که هر نوع از اعضای آن دارای نمونه های مختلفی با سطح کیفی متفاوتی هر ساله در بسیاری از کشورها تولید می شوند.که هر کدام به شیوه های مختلفی مورد مصرف قرار می گیرد.

صادرات به کشورهای همسایه بخصوص عراق و قطر

صادرات حبوبات به کشور هایی مانند: عراق و قطر به روش‌های گوناگونی انجام می‌گیرید و می‌توان انواع مختلفی حبوبات را به این کشورها صادر کرد. در حال حاضر صادرات حبوبات به عراق و قطر افزایش چشم گیری نسبت به گذشته داشته است. و این موضوع سود خوبی را به همراه خود دارد که می‌تواند کمک شایانی به اقتصاد کشور پدید آورد.

این صادرات طبق اصول و قوانین وضع شده انجام می‌شود و می‌توان در تنوع بسیار زیادی این محصول را تولید و صادر کرد.

حبوبات یکی از پر مصرف ترین محصولات در این کشورها می‌باشد به همین دلیل اهمیت بالایی در جایگاه غذایی آنها دارد.

نحوه صادرات حبوبات به عراق

از آنجا که عراق دارای مرزهای زمینی بسیار زیادی با کشورمان بوده و گمرکات زیادی جهت صادرات کالا به عراق وجود دارد، بنابراین بسیاری از واحدهای تولیدی و خدماتی کوچک و افراد شخصی نیز به فکر تجارت با این کشور هستند. نحوه صادارت حبوبات به عراق بستگی به قوانین کشور تولید کننده و صادر کننده دارد. و به اندازه‌ای که تعیین شده است و با قیمت روز به کشورهای دیگر صادر می گردد.

مشاوره صادرات به عراق 

مشکلات زیادی در امر تجارت با این کشور همسایه باعث شده تا در چند سال اخیر بسیاری از صادرکنندگان و شرکت‌های مختلف از مشاوره بازرگانی استفاده کنند. در این زمینه، علاوه بر شرکت‌های خصوصی مشاوره‌ای، یکی از نهادهای رسمی مرتبط برای تجارت با این کشور، اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق است.

این نهاد دارای چندین کمیسیون در زمینه‌های مختلف انرژی، فناوری اطلاعات، صنایع غذایی، خدمات فنی و مهندسی و صنعت ساختمان، گردشگری و تجارت و بازرگانی بوده و جلسات آنها هر چند وقت یکبار برگزار می‌شود.

با این حال، دسترسی به این نهادها و اخذ مشاوره صادرات به عراق از آنها همراه با پیچیدگی و بروکراسی خاصی بوده و بیشتر افراد تمایل دارند تا راه‌های دیگری را امتحان کنند. ضمن آنکه هزینه مشاوره از آنها معمولا بسیار زیاد است. 

Mohammad Shojaie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی، اجرا و سئو "دو هشت" dohasht

www.dohasht.com