سویا و موارد مصرف آن

سویا

سویا چیزی بیشتر از یک آپشن برای لته یا توفو یا محصول صادراتی است. در مورد استفاده‌ی این گیاه در لته باید بگوییم که برای قهوه اسپشالتی شیر سویا یکی از بهترین شیرهاست. که بسته به افزودنی های آن یا خیلی خوب کف میکند یا برعکس.

کشاورزان در سراسر ایالات متحده می توانند سویا بکارند. حدود 60 درصد از این سویا به سایر نقاط جهان صادر می شود. باقیمانده در همانجا فرآوری می شود. صرف نظر از محل استفاده، اکثر قریب به اتفاق این سویاها خرد میشوند تا پروتئین و روغن موجود در آن از همدیگر جدا شود.

تغذیه حیوانات از سویا

کشاورزان به تولید پروتئین به شکل دام، گوشت، شیر، ماهی، تخم مرغ مشغول هستند. اما بیشتر این پروتئین از کجا می آید؟ از سویا. تمام پروسه ی تولید این پروتئین ها از این گیاهآغاز شد. در حقیقت دامپروران مشتری شماره یک سویا هستند.

حیواناتی مانند مرغ، بوقلمون، گاو، ماهی و… برای شد و نمو به کنجاله غنی از مواد مغذی متکی هستند. آنها برای رشد به پروتئین با کیفیت بالا نیاز دارند. آنها باید انرژی قابل هضم به دست بی آورند. تمام این موارد در کنجاله یافت می‌شود.

بر اساس یک مطالعه کنجاله برای بخش های مختلفی از دامپروری به صورت اختصاصی تولید می‌شود. برای مثال

  • طیور حدود 64 درصد کنجاله را مصرف میکنند
  • دام بزرگ مانند گاو شیری حدود 10 درصد کنجاله را مصرف میکنند

اما تمام مصارف سویا در صنعت کشاورزی و دامپروری نیست. سویا منبعی سرشار از پروتئین است که برای انسان نیز بسیار مفید است.

تغذیه انسان

بسیار واضح است که انسان نیز به پروتئین با کیفیت بالا نیاز دارد. دانه های سویا این پروتئین سرشار گیاهی را در اختیار انسان قرار می دهد.

توفو یک گزینه ی پروتئین مغذی، شاید شناخته شده ترین شکل سویا باشد. تمپه (Tempeh) هم از دیگر اشکال دانه های سویاست که از تخمیر دانه ها بدست می آید. و فوایدی مشابه توفو دارد و یا پیش غذایی که از دانه های سبز سویا بدست می آید.

سویا میله های پروتئینی که در گوشت و شیر وجود دارد را برای انسان جایگزین میکنند. در اکثر مواقع سویای خرد شده در غذاها مورد استفاده قرار میگیرد.

بر اساس مطالعاتی که FDA انجام داده است، دریافت 25 گرم پروتئین سویا در روز به عنوان یک رژیم کم چربی و کم کلسترول، می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. شرکت های غذایی مجاز هستند که این ادعا را به شکل برچسب بر روی بسته بندی درج کنند.

آیا تا به حال از روغن نباتی برای طبخ غذا استفاده کرده اید؟ در ایالات متحده 54 درصد این روغن برای مصارف خانگی و صنایع غذایی استفاده می شود و اغلب با همین نام فروخته می شود.

شرکت های غذایی و رستورانی برای سرخ کردن، پخت و سایر موارد به این روغن ها اعتماد می کنند. روغن سویای اولئیک بالا در استفاده برای موارد سرخ کردنی بسیار عالی است. لیستین موجود در سویا بعث اضافه شدن و محافظت از بافت و عطر و طعم بسیاری از مواد غذایی می‌شود. در فروشگاه ها بطری های روغن گیاهی خالص، سس سالاد و غیره که حاوی روغن سویا هستند یافت می شود. این منابع سرشار از ویتامین E و امگا 3 با چربی ترانس صفر هستند.

در صنعت

سویا به عنوان یک منبع تجدید پذیر در دامنه ای فراتر از غذا و خوراک استفاده می شود. روغن و کنجاله می توانند جایگزین نفت و سایر مواد فرار موجود در بسیاری از محصولات صنعتی شود.

مثال اصلی، بیودیزل است که جایگزین تجدید شونده ای برای سوخت دیزل است. بیودیزل مخلوط شده با گازوئیل در ایالات متحده، میزان انتشار گازهای گلخانه ای را تا 86 درصد کاهش می دهد. همچنین وابستگی به سوخت های فسیلی را که اغلب از نفت خارجی تامین می شود را کاهش می دهد. آمریکایی ها در سال 2017 تقریبا دو میلیارد گالن بیودیزل استفاده کردند. روغن سویا تقریبا نیمی از مواد اولیه تولید بیودیزل را تشکیل می‌دهد.

برای مطالعه‌ مقالات بیشتر به وبلاگ الماس دانه مراجعه کنید

Mohammad Shojaie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی، اجرا و سئو "دو هشت" dohasht

www.dohasht.com