سویا برای ورزشکاران

سویا برای ورزشکاران

سویا برای ورزشکاران منبعی غنی از پروتئین است. بیایید با هم این مسئله را بررسی کنیم. به نظر شما آیا سویا می‌تواند جایگزین محصولات دامی شود؟ تحقیقات نشان داده که میزان پروتئین در سویا در بالاترین سطح نسبت به دیگر گیاهان است. این مطلب سویا را به شاه گیاهان در این زمینه تبدیل می‌کند. اگر ورزشکار هستید و دوست دارید عضله هایی ورزیده داشته باشید مصرف سویا را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

بررسی میزن پروتئین سویا

در توصیه هایی که برای مصرف سویا می‌شود، افراد به دو دسته تقسیم می‌شوند. افرادی که به علت ارگانیک بودن از سویا طرفداری می‌کنند. افرادی که بخاطر استروژنی بودن مصرف سویا برای ورزشکاران را رد می‌کنند. اما آیا این مطلب درست است که مصرف سویا هورمون‌های مردانه را به هم میریزد.؟

دقت کنید که پروتئین سویا حاوی همه 9 آمینواسید ضروری برای بدن در طول روز است. بیایید کمی در مورد مصرف سویا برای ورزشکاران و پروتئین های آن بیشتر صحبت کنیم:

سویا دارای:

۳۰ درصد کربوهیدرات

۳۶ درصد پروتئین

۱۹ درصد روغن

و در نهایت ۱۴ درصد رطوبت است. البته ناگفته نماند که داخل همین دانه های کوچک سویا مقدار قابل توجهی پتاسیم، روی، آهن، ویتامین E، فسفر و ب کمپلکس نیز وجود دارد. حال نگاهی به میزان جذب پروتئین در بدن ورزشکاران بی اندازیم:

میزان جذب پروتئین در ورزشکاران:

پروتئین وی: ۱۰۴

تخم مرغ کامل: ۱۰۰

سفیده تخم مرغ: ۸۸

کازئین: ۷۷

سویا: ۷۴

اگر دقت کنید، عدد جذب پروتئینی سویا نسبت به دیگر موارد متداول کمتر است ولی این نکته به هیچ وجه از ارزشهای سویا چیزی را کم نمی کند! یادتان باشد که پروتئین سویا یک پروتئین کاملاً گیاهی و طبیعی است.

برخی معتقدند که مصرف سویا برای ورزشکاران خطرناک است.معتقدند بعد از مصرف سویا باید با عضله سازی خداحافظی کنید. این مطلب تا کجا صحت دارد؟

سویای ایزوله چیست؟

سویای ایزوله همان سویای سالم تر شده است. در این فرآیند متیونین به سویا اضافه می‌شود. متیونین موجب جذب پروتئین موجود در سویا می‌شود. با این حال باز هم میزان پروتئین سویا به تخم مرغ نمی‌رسد. اما با کازئین برابر می‌شود.

حرف آخر

در مصرف سویا احتیاط لازم را داشته باشید. سویا جایگزینی برای دیگر محصولات پروتئینی نیست.هیچ ورزشکار یا بدنسازی نباید سویا را جایگزین پروتئین های مصرفی دیگرش کند.

شما میتوانید این محصول ارزشمند را از الماس دانه تهیه کنید

برای مطالعه مطالب بیشتر به وبلاگ ما مراجعه کنید

Mohammad Shojaie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی، اجرا و سئو "دو هشت" dohasht

www.dohasht.com