خواص شکر تیغال

آشنایی با خواص شکر تیغال، مشخصات و فواید درمانی آن شکر تیغال ماده است به شکل گلوله ای تاول دار ; سفید مایل به زرد و کمی شیرین که در اثر زندگی حشره ای به نام Larinus Maculatus ، روی برگ و شاخه های گیاهی به نام خار شکر یا گل تیغال یا خوز و کک که هر سه نام یک گیاه است تولید می شود.

به این ترتیب که پس از این که حشره برگ و شاخه را نیش می زند ; پیله و لارو خود را روی آن می گذارد. و پس از رشد لارو در داخل پیله و طی دوره ی زندگی به صورت حشره درآمده پیله را سوراخ می کند ; و از آن خارج می شود ; آن پیله ی به جا مانده را شکر تیِغال می نامند. خواص اصلی شکر تیغال در درمان ناراحتی های تنفسی می باشد.

نام های دیگر : تیغال – تیهال – تران – شوک الجمل – شوک الجمال – ژوماکیوس – رعی الابل .

دیگر مشخصات و خواص دارویی شکر تیغال

گیاهی که میزبان این حشره است از تیره ی کاسنی و جزء لوله گلی ها یعنی آن هایی که روی نهنجشان گلچه های لوله ای دارند می باشند ; و از خانواده ی Compositae است. که گیاهی علفی ، خاردار ، پایا و کم و بیش پوشیده از تارهای پنبه ای می باشد و بیشتر در دامنه ی کوهستان می روید.

برگ های آن دراز ، دارای بریدگی عمیق ; نامنظم و دندانه دار است. که در انتهای هر دانه خار دیده می شود و رنگ برگ سبز روشن می باشد. گل آذین آن به صورت یک کره ی خاردار است. که در انتهای ساقه و به رنگ آبی تیره یا آبی روشن و گاهی صورتی دیده می شود .

در چه مناطقی شکر تیغال موجود می باشد ؟

این گیاه در اطراف تهران ، دامنه های البرز ، دماوند ، شیراز ;  ناعین سبز میشود. و تبریز ، زنجناب و در غرب ; در دامنه های کوه پرو ، در گلپایگان ، تفرش ، اشترانکوه و در کرمان دیده می شود ; به طور کلی انواع گیاهان مولد شکر تیغال در آسیا ، آفریقا ; و اروپا انتشار دارد .

طبیعت آن : طبع شکر تیغال معتدل است .

خواص درمانی شکر تیغال

  • ۱- اگر ده تا بیست گرم از شکر تیغال تمیز ، کوبیده و خورده شود. داروی خوبی برای دستگاه تنفس است ; سرفه های شدید را تسکین می دهد ; ملین سینه می باشد و خشونت سینه را رفع می کند ; حدت اخلاط و سوزش معده را تسکین می دهد ; صدا را صاف می کند و خشکی گلو را برطرف می سازد .
  • ۲ – آن را نرم بسایید و با آب جوشانده ی شیرین بیان مخلوط کنید. هر روز پنج مرتبه هر بار یک قاشق از آن را میل کنید . سیاه سرفه و آسم را درمان می کند.
  • ۳ – دیگر خواص شکر تیغال این است که ; روزی شش مرتبه آن را با ژلاتین مساوی بکوبید و در  آب جوش بریزید و بخورید ; سرفه ای که از غلبه ی خون و صفرا باشد را درمان می کند ; خشونت شش ها را برطرف می سازد ; و صدا را باز می کند .

مضرات و مصلح شکر تیغال

تذکر ; ضرر و مضرات شکر تیغال این است. اسراف در خوردن آن به هم خوردگی حال و آشفتگی ایجاد می انجامد.
مصلح آن ; مصلح شکر تیغال شکر و ترنجبین است .

Mohammad Shojaie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی، اجرا و سئو "دو هشت" dohasht

www.dohasht.com