خلاقیت در بسته بندی محصولات

خلاقیت در بسته بندی

در مواقعی طرح روی جلد و بسته‌ی محصولات احساسات خاصی را در ذهن بوجود می‌آورد که علی‌رغم شباهت محتویات درون بسته، میل به خرید یک محصول خاص در شما شکل می‌گیرد. برای مثال شاید شما هم تجربه خرید یک بطری شامپوی زیبا را صرفا به خاطر جذابیت ظاهری آن، داشته باشید. بسته بندی محصولات به شکل قابل توجه، باعث می‌شود احساس خاصی در خریدار بیدار بشود؛ توجه و حواس او جلب و جذب بشود. بسته بندی مواد غذایی و سایر محصولات بسیار در فروش و بازاریابی  مهم است. در ادامه به نمونه‌های چشم‌گیری از بسته‌بندی خلاقانه محصولات پرداخته‌ایم:

در نگاه اول از یک بسته بندی ما چه چیزی برداشت می‌کنیم؟

بسته بندی در هر شکل، اندازه، ماده و هر رنگی وجود دارد. این اولین برداشتی است که ما از یک محصول می کنیم و در عین حال نمایانگر کل برند است. بسته‌بندی یک محصول همانطور که میتواند قاتل برند شما باشد، میتواند با ظاهری جذاب، مد روز و خلاقانه خود را به راحتی به مصرف کننده نهایی بفروشد. به عبارتی دیگر در هنگام خرید حضوری آن چیزی که بیش از همه عوامل بر مخاطب تاثیر گذار است، لمس مستقیم محصول می‌باشد.

چند مورد از ایده های خلاقانه

1- از خود محصول استفاده کنید!

تلفیق بسته بندی با خود محصول نشانگر توانایی عرضه شما و در عین حال قدرت بسته بندی شماست.

2- استفاده از شعار یا تگ لاین جذاب

استفاده از تگ لاین ها در خاطر مخاطب میماند و تاثیر بسزایی در ناخودآگاه وی برای خرید مجدد محصول شما دارد. بعنوان مثال “پودر کیک رشد؛ به همین سادگی به همین خوشمزگی“. الهام بگیرید و خلاق باشید.

3- داستانی واقعی یا فانتزی در مورد برند خود بگویید!

برخی از بهترین و خلاقانه ترین بسته‌بندی ها داستانی فانتزی یا واقعی را روایت میکنند. بعنوان مثال برند معتبر “قهوه ریو” با استفاده از تمبر و مهر و موم های بین المللی قصد دارد به مخاطب نشان دهد دانه های قهوه مرغوب را از سراسر دنیا جمع آوری میکند.

4- بسته بندی شما باید زیبا و چشم نواز باشد.

مردم عاشق چیزهای قشنگ و تو دل برو هستند و با خرید چنین چیزهایی حس خوب و خوشایندی را تجربه می‌کنند. یک نمونه تحسین برانگیز دیگر از بسته‌بندی های خاص و جذاب چای کیسه‌ای که سنت شکنی کرده و چای کیسه‌ای را به شکل پرنده‌ای طراحی کرده تا درون فنجانتان غوطه ور شده و چنین به نظر آید که پرنده ای در حال پرواز است و منظره ای فوق العاده زیبا، آرامش بخش و خوش رایحه را در پیش چشمانتان به تصویر بکشد.


5- مخاطبین را به خنده بیندازید

با مخاطبین خود شوخی کنید. کفش های سری Air نایک به جای قرار گرفتن در جعبه های معمولی کفش درون کیسه های هوا بسته بندی شد. یک بسته‌بندی خنده دار و در عین حال مبتکرانه که مخاطبین را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

6- انگیزه استفاده از محصولات را در بسته بندی آن به تصویر بکشید

با طرح بسته بندی می‌توانید به مخاطبین انگیزه دهید تا محصولات شما را به کار گیرند. این قرص ها به سیستم گوارش کمک می‌کنند تا غذا را بهتر هضم کند. تصویر گاو چاپ شده بر روی هر یک از ورق های این قرص به مثابه سیبل تیراندازی است و این گونه به نظر می‌رسد که با خوردن هر قرص بخشی از گوشت گاو را هدف قرار داده اید. این برند چنین شعاری برای خود برگزیده است؛ با کمک ما غذاهای سنگین را به راحتی هضم کنید و با مشاهده این بسته بندی مخاطبین به این نتیجه می‌رسند که با محصولی با کیفیت و قدرتمند طرفند.

7- استفاده از سادگی

گاهی‌اوقات سادگی تمام چیزی است که در بسته بندی محصولات به آن نیاز دارید. برای مثال طرح‌هایی که باعث می‌شود نوعی احساس بازیافت و بازگشت به طبیعت در ذهن متبادر بشود، ارتباط خوبی با مخاطب ایجاد خواهند کرد. پَر در تصویر در هماهنگی با رنگ‌هایی مناسب تأثیرگذاری مطلوبی در ذهن ایجاد می‌کنند.

8- برجستگی شاخص بودن

استفاده از رنگ‌های متعدد و تصویری برجسته و جالب توجه که با عادت‌های بصری کمی در تضاد است نیز به جلب توجه مشتری می‌انجامد. برای مثال در تصویر ، رنگ‌های گوناگون ضمن جذب نگاه مشتری، نوعی احساس شادمانی و نشاط را نیز در ذهن بیدار می‌کند.

9- عدم استفاده از بسته بندی

درهرحال، بسته بندی محصولات هزینه دارد. گاهی‌اوقات می‌توان از این هزینه صرف‌نظر کرد. لازم نیست حتما محصول‌تان را در بسته بندی خاصی قرار بدهید. برای نمونه، همان‌طور که در تصویر می‌بینید، هندزفری‌ها تنها با مقواهایی در رنگ‌ها و طرح‌های مناسب، قرار گرفته‌اند؛ ضمن زیبایی، هزینه‌ی زیادی صرف بسته بندی آنها نشده است.

10- نشان‌دادن محتویات درونی

پیشتر عنوان شد که گاهی با نشان‌دادن محصول و عدم استفاده از بسته بندی ویژه، کیفیت گویای همه چیز خواهد بود. در برخی دیگر از موارد نیز برای جلوگیری از اشتباه در انتخاب مشتری بهتر است قسمتی از محصول از خلال بسته بندی مشخص باشد تا بیننده و مخاطب بداند که درون بسته چه چیزی انتظارش را می‌کشد.

11- استفاده از رنگ‌های محدود

همان‌طور که استفاده از رنگ‌های متعدد و شاد می‌تواند، خیره‌کننده باشد، استفاده از رنگ‌های محدود و در یک طیف مشخص نیز درباره برخی از محصولات مفید و چشم‌نواز خواهد بود. برای مثال در تصویر بالا، کیک برنجی را در بسته بندی آبی و طیف‌های رنگی آن قرار داده‌اند تا با این کار ضمن القای سادگی، یادآور مواد به‌کار رفته در تهیه این کیک که بالزامیک و نمک دریایی است نیز باشند.

Mohammad Shojaie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی، اجرا و سئو "دو هشت" dohasht

www.dohasht.com