مراحل کاشت برنج در شالیزار

کاشت برنج

مراحل کاشت برنج:

انتخاب بذر برنج از یک منبع مطمعن باید صورت بگیرد. کشاورزان معمولا هر ساله بذر برنج را از محصول سال گذشته خود انتخاب می کنند. بذر انتخاب شده باید عاری از هرگونه ناخالصی باشد. برخی از کشاورزان بذر برنج مورد نیاز خود را از بانک نشا تهیه می کنند. ولی هر ساله به کشاورزان توصیه می شود بذرهای مورد نظر خود را از فروشگاه عرضه معتبر خریداری کنند.

آماده کردن زمین کاشت: 

 کشاورزان زمین های زراعی زیر کشت خود را قبل از کاشت در چند مرحله آماده سازی می کنند. اولین مرحله از آماده سازی زمستان است زمانی که زمین در خواب زمستانی فرو رفته است کشاورزان برای نتیجه بهتر زمین را توسط تراکتور یا تیلر شخم می زنند. شخم زدن زمین باعث می شود تا ساقه های باقیمانده از برداشت آخر از بین رفته و زمین یکدست شود. همچنین شخم زدن زمستانه باعث می شود تا خاک مزرعه زیر و رو شود.

انتخاب بذر با کیفیت و مناسب:

برخی از کشاورزان هر ساله پس از پایان فصل برداشت بخشی از شالی های خود را جهت تبدیل کردن به برنج به کارخانه های برنجکوبی برده و بخشی دیگر از محصول را برای کاشت در مزرعه اختصاص می دهند. بذر انتخاب شده در کیسه های مخصوص برای یک سال زراعی در مکان های خشک و خنک نگداری می شود. برخی دیگر از کشاورزان بذر مورد نیاز خود را از کشاورزان دیگر و یا خزانه بذر به صورت توم خریداری می کنند. توم به زبان محلی همان بذر آماده کاشت در مزرعه گفته می شود.

تامین آب مورد نیاز جهت آبیاری مزارع برنج:

کشاورزان با استفاده از پمپ آب، آب را از چاه های آب به داخل مزرعه پمپاژ می کنند. آبیاری برنج تا زمانی که ساقه های برنج سبز است انجام می شود. شمانی که ساقه های برنج شروع به زرد شدن می کند کشاورزان آب مزارع برنج را قطع می کنند.

کاشت برنج در مزرعه

کشاورزان بعد از اینکه بذر را در خزانه بعمل آوردند به مزرعه برنج انتقال می دهند تا در مزرعه کاشته شود. بذر بعمل آمده حدود ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر ارتفاع دارد و به صورت دسته های ۳ تا ۵ تایی به فاصله ۲۰ سانت از هم کاشته می شوند.

برداشت محصول:

فصل تابستان اواسط مرداد ماه با طلایی شدن خوشه های برنج کشاورزان با ابزار سنتی و مدرن شروع به برداشت محصول خود می کنند. محصولات برداشت شده بعد از درو کردن به کارخانه های شالیکوبی انتقال داده می شود.

Mohammad Shojaie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی، اجرا و سئو "دو هشت" dohasht

www.dohasht.com