قند و شکر قهوه‌ای چیست؟ به همراه مزایا و معایب

قند و شکر قهوه‌ای بخریم یا نخریم؟

چند وقتی است که قند و شکر قهوه‌ای در بازار موجود است و باعث شده تا سوالات زیادی در مورد این محصول جدید به ذهن مصرف کنندگان برسد. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که ورود این کالای جدید با بازار خوراکی‌ها برایتان سوال برانگیز شده و می‌خواهید اطلاعات درستی در مورد آن به دست آورید این گزارش را تا انتها بخوانید و جواب سوال هایتان را بگیرید.

شکر قهوه‌ای یا زرد چیست؟

قبل از هر چیز باید بدانید که شکر قهوه‌ای گاهی وقت‌ها به اسم شکر زرد هم در سوپرمارکت‌ها به شما عرضه می‌شود، این دو هیچ تفاوتی با هم ندارند و رنگ این شکر‌ها با توجه به میزان خام بودن آن‌ها ممکن است تغییر کند پس خیلی دربند زرد یا قهوه‌ای بودن آن نباشید. اما تاریخچه شکر قهوه‌ای تصفیه نشده به اواخر قرن ۱۸ برمی گردد. شکر قهوه‌ای قابل مصرف از یک ترکیب ساکارز (شکر تصفیه شده) که با مقادیری معین از ملاس به صورت لایه‌ای نازک بر روی ذرات آن نشسته، تهیه شده است.

یکی از کارخانه هایی که جزو اولین واحد های تولیدی فعال در صنعت تولید قند و شکر قهوه ای بود، کارخانه نقش جهان است. کارخانه نقش جهان که در اصفهان فعالیت خود را آغاز کرد، برای اولین بار شکر قهوه ای ایرانی را به بازار فروش روانه ساخت.

این فرآورده از نظر تجاری دارای طیف وسیعی از تنوع است که شکر قهوه‌ای شماره ۱ با رنگ نسبتا سفید تا شکر قهوه‌ای شماره ۱۵ با رنگ قهوه‌ای تیره مشخص می‌شود. در این بین شماره‌های ۶، ۸، ۱۰ و ۱۳ از پرمصرف‌ترین انواع آن است. شکر قهوه‌ای حاوی املاح مفید کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم است. صد گرم شکر قهوه‌ای حاوی حدود ۳۷۰ کالری است درحالی که در شکر سفید این مقدار به ۴۰۰ کالری می‌رسد.

با توجه به ساکارز و کالری کمتری در شکر قهوه‌ای (نسبت به شکر سفید) مصرف آن توصیه می‌شود و طبیعت عصاره آن برای سلامت افراد مفید است. اگر می‌خواهید از شکر قهوه‌ای استفاده کنید برای جلوگیری از سفت شدن آن که دارای حدود ۲ درصد رطوبت است شکر را در ظروف کاملا بسته‌ای که در آن هوا نفوذ نکند قرار دهید و بهتر است در یخچال نگهداری شود.

موارد مصرف شکر قهوه‌ای

شکر قهوه‌ای علاوه بر مصرف خانگی در شیرینی پزی و به خصوص پخت انواع کیک به ویژه در کشور‌های توسعه یافته مصرف فراوانی دارد. این ماده برحسب کیفیت، مزه، بوی و قوام آن در ترکیبات شیر، بستنی، خامه، شیرینی و مخلوط‌های انواع کیک و بستنی به کار می‌رود. در اروپا و آمریکا به این نتیجه رسیدند که شکر قهوه‌ای برای شیرینی پزی، مربا، کیک، تارت و پای میوه به مراتب بهتر از شکر سفید است و طعم و بوی آن بر لذیذ شدن این فرآورده‌ها می‌افزاید.

شکر قهوه‌ای و درمان سرماخوردگی

دهه هاست که مصرف شکر قهوه‌ای یک درمان خانگی برای سرماخوردگی محسوب می‌شود. شکر قهوه‌ای را در آب در حال جوشیدن با زنجبیل اضافه می‌کردند و به همان شکل داغ مصرف می‌کردند و مصرف آن باعث درمان علائم سرماخوردگی می‌شد. در برخی جا‌ها از شکر خام یا شکر قهوه‌ای به جای عسل استفاده می‌کرده اند.

قند و شکر قهوه ای بخریم یا نخریم؟!

شکر قهوه‌ای طبیعی خاصیت درمانی دارد. اما برخلاف شکر‌های قهوه‌ای مصنوعی که این روز‌ها در بازار است و به گفته کارشناسان تغذیه هیچ خاصیت درمانی و رژیمی ندارد، شکر قهوه‌ای طبیعی می‌تواند گزینه خوبی برای افرادی باشد که از چربی خون بالا رنج می‌برند یا ناراحتی‌های گوارشی دارند.

شکر قهوه‌ای و پوست

همچنین اثرات مثبت شکر قهوه‌ای بر روی پوست غیرقابل انکار است. طوری که در برخی لوازم آرایشی معتبر از شکر قهوه‌ای استفاده می‌کنند. شکر قهوه‌ای باعث کاهش ورم پوست و مرطوب شدن پوست شده و از سلول‌های پوست در برابر رادیکال‌های آزاد دفاع می‌کند. فراموش نکنید که تمام این خواص مربوط به شکر قهوه‌ای طبیعی است.

شکر قهوه‌ای مصنوعی رژیمی نیست؟

برخی افراد با این تصور که شکر قهوه‌ای ارزش تغذیه‌ای و درمانی بالا و کالری کمتری دارد آن را یک شیرین کننده مغذی و رژیمی می‌دانند و متاسفانه به وفور در رژیم غذایی مبتلایان به دیابت و افراد با اضافه وزن بالا دیده می‌شود. بیشتر شکر‌هایی که این روز‌ها با نام شکر قهوه‌ای در بازار عرضه می‌شود، همان شکر سفید تصفیه شده به اضافه مقدار معینی ملاس است یا به عبارتی همان شکر قهوه‌ای مصنوعی.

گرچه ملاس حاوی مقادیری کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم است، اما به دلیل آنکه شکر، محصول مضری بوده و نمی‌توان از آن به مقدار زیادی استفاده کرد، این محصول کاربرد تغذیه‌ای و درمانی قابل توجهی ندارد و فقط برای افرادی که سالم هستند و بیماری زمینه‌ای ندارند یک شیرین کننده طبیعی محسوب می‌شود و می‌توانند آن را جایگزین شکر سفید کنند.

قند و شکر قهوه ای بخریم یا نخریم؟!

قند خرمای موجود در بازار واقعی نیست

در کنار شکر قهوه‌ای قند هم به بازار عرضه شده، البته چندی پیش این قند‌ها با نام قند خرما وارد بازار شد که خیلی زود مشخص شد این محصول واقعی نیست. مهندس چنگیز اسفندیاری معاون صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی ضمن رد امکان تولید قند حبه‌ای گفت: «قند خرما به صورت مایع تولید می‌شود. ترکیبات این قند شامل گلوکز و فروکتوز است و نوعی قند مونوساکاریدی شش کربنه است. قند خرما قابلیت کریستاله شدن ندارد و قند‌هایی که به رنگ قهوه‌ای به نام قند رژیمی خرما در بازار عرضه می‌شود به طور حتم از خرما تهیه نشده است.

قند‌های قهوه‌ای رنگی که با نام قند خرما عرضه می‌شوند ممکن است از شکر پخت شده به دست آمده باشد. این نوع شکر دارای یک رنگ قهوه‌ای است و به طور کامل تصفیه نشده است. اگرچه برای سلامت انسان مضر نیست، اما در مقایسه با قند‌های سفید دارای املاح بیشتر همراه با رنگدانه است.»

وی خاطرنشان کرد: «ممکن است برخی کارخانه‌های قندسازی پس از ریختن شکر سفید در قالب چند لیوان شیره خرما روی آن پخش کرده و پس از پخش شیره خرما در شکر اقدام به برش به صورت حبه‌ای کنند که به طور حتم محصول به دست آمده با قند رژیمی خرما کاملا متفاوت است. قند رژیمی خرما نیز دارای خاصیت چاق کنندگی است و هر یک گرم آن ۴ کیلوکالری انرژی تولید می‌کند.

قند قهوه‌ای چیست؟

اما در کنار قند خرما که به بازار آمده قند قهوه‌ای هم هست که مانند شکر قهوه‌ای اگر طبیعی باشد می‌تواند خاصیت درمانی داشته باشد، اما باید درنظر داشته باشید که قند قهوه‌ای طبیعی از کریستال‌های فشرده شکر قهوه‌ای تولید می‌شود و بافت درشت تری نسبت به قند‌های سفید معمولی دارد.

قند و شکر قهوه ای بخریم یا نخریم؟!

شکر قهوه‌ای برای دیابتی‌ها خوب نیست

یکی از تبلیغاتی که این روز‌ها در مورد شکر قهوه‌ای زیاد به گوش می‌رسد، این است که مبتلایان به دیابت هم می‌توانند از این شکر استفاده کنند. اما این تبلیغ کاملا اشتباه است. ترکیبات این شکر هم مانند شکر سفید است و خوردن آن برای بیماران دیابتی مضر است. این شکر همان طور که گفته شد فقط کالری کمتری نسبت به شکر سفید دارد و دیابتی‌ها نباید از آن استفاده کنند.

بهترین شیوه استفاده از شکر قهوه‌ای

برای آنکه بهتر بتوان از شکر قهوه‌ای استفاده کرد به این نکته‌ها دقت کنید:

– پودر: شکر قهوه‌ای را پودر کنید و به جای قند یا شکر سفید برای تهیه شیرینی به ویژه شیرینی خشک استفاده کنید. به این ترتیب بافت بهتری ایجاد می‌شود.

– ذوب کردن: شکر قهوه‌ای را با ۲ تا ۳ قاشق سوپ‌خوری آب همراه با ۲ قاشق آبلیمو مخلوط کنید و به آرامی حرارت دهید تا شکر آب شود. به این ترتیب شکر، شکرک نمی‌زند.

– کارامل: شکر قهوه‌ای ذوب شده را با خامه مخلوط کنید و برای تزیین بستنی یا دسر‌ها از آن استفاده کنید. یادمان باشد درباره استفاده از شکر قهوه‌ای در شیرینی پزی به دو نکته دقت کنید:

۱- بستن در جعبه شیرینی: اگر شیرینی با شکر قهوه‌ای تهیه شده باشد، پس از بازکردن در شیرینی آن را در جای مرطوب نگهداری کنید تا شیرینی به «کلوخ سفت» تبدیل نشود. شیرینی‌های خانگی را نیز در ظروف دربسته نگهداری کنید.

۲– برای دیابتی‌ها نیست: کالری شکر قهوه‌ای به نسبت سفید پایین است، اما شکر «رژیمی نیست» بنابراین، این شیرینی‌ها فقط «کم کالری» است و مصرف آن برای افراد مبتلا به دیابت مناسب نیست.

مدیر مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی، اجرا و سئو "دو هشت" dohasht

www.dohasht.com