تفاوت بین قند مصنوعی و طبیعی

تفاوت قند مصنوعی و قند طبیعی

تفاوت قند طبیعی و مصنوعی چیست؟

تفاوت بین قند مصنوعی و طبیعی، یکی از سوالات رایج در مبحث سلامت می‌باشد.در اغلب اوقات به گوشتان خورده است که قند و شکر مضر می باشد. اما حرف ما خوب و یا بد بودن قند نیست؛ بلکه در مورد نوع قند است که طبیعی یا مصنوعی باشد. نوع قند در حفظ سلامتی، تناسب اندام و کاهش وزن بسیار مهم است.

این مقاله توضیحی جامع ازمنابع تفاوت قند مصنوعی و طبیعی و مبحث سلامتی پرداخته است. قندهای طبیعی به این دلیل نامیده می‌شوند که به‌طور طبیعی در یک غذا یا خوراکی خاص وجود دارند. به این معنی که بدون دخالت انسان به وجود آمده‌اند و هیچ مواد افزودنی ندارند. به طور کلی قند طبیعی، نسبت به هر شکل دیگری از قند مصنوعی یا شیرینی غیر قندی سالم‌تر است.

قند هنوز هم هست و شما را به خوردن قند بیشتری ترغیب می‌کند، چون این خاصیت قندی‌جات است. میوه‌ها، سبزیجات و موادغذایی گیاهی همه حاوی قند طبیعی هستند. اینجا چند منبع قند طبیعی را برای شما بعنوان مثال آورده‌ایم که می‌توانید در یک فروشگاه مواد غذایی پیدا کنید. حتما این مقاله را تا پایان مطالعه کنید تا از همه چیزی که باید درباره قند و قندی‌جات بدانید، سر در بیاورید.در محصولات شیرین وغیرشیرین جز میوه‌ها و سبزیجات براه حتی می‌توان دید که به قند طبیعی آن شیرینی افزوده اند.امروزه محصولات کمی پیدا میشوند که شکل ومزه  اولیه خودش را حفظ کرده باشد.

میوه ها

میوه‌ها حاوی قند طبیعی به صورت فروکتوز هستند. قند طبیعی میوه، همان میوه‌ای است که می‌خوریم. میوه‌های کنسانتره شده یا آب میوه‌ها، سایر محصولات کارخانه‌ایِ حاوی میوه؛ چنین محصولاتی می‌توانند حاوی قند افزودنی و یا مصنوعی باشند.این به خودی خود باعث به خطر انداختن سلامتی می‌شود و نقش مهمی در بالا رفتن قند خون می‌شود. پس تا می‌شود از قندهای طبیعی استفاده کنید که برای بدن مفید است.

سبزیجات

 سبزیجات هم حاوی فروکتوز طبیعی هستند. برای آن‌ها هیچ فرآوری صورت نگرفته و قندشان کاملا قند طبیعی است.سبزیجات بسیار مغذی هستند و دارای فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های زیادی هستند. سبزیجات همانند میوه ها برای انسان نیز بسیار مفید، موثر و مهم است.

شیر و محصولات لبنیاتی

شیر پاستوریزه شده و هموژنیزه شده هنوز هم حاوی قند طبیعی به شکل لاکتوز است. با این حال برخی‌ محصولات لبنی ​​مانند ماست، خامه و شیرِ طعم‌دار می‌توانند حاوی قندهای افزودنی یاشیرین کننده‌های غیرطبیعی باشند.اگر ما به دنبال یک محصول لبنی با قند طبیعی هستیم باید در انتخاب خود دقت کنیم.

قند مصنوعی یا شیرین کننده

قند افزودنی برای تامین طعم شیرین به غذاها و خوراکیها اضافه می شود. این قند به مرور زمان سلامتی انسان را به خطر می اندازد.

 رایج ترین قندهای غیر طبیعی کدام اند؟

ساکارز

گلوکز ابتدایی‌ترین شکلِ ممکنِ قند است. گلوکز در خون شما و همچنین در غذاهای مختلفی که مصرف می‌کنید یافت می‌شود. بدن شما غذاهایی را که مصرف می‌کنید طی یک فرآیند شیمیایی آن‌ غذا‌ را به شکل گلوکز به انرژی تبدیل‌کند.اما گاهی برخی مواد غذایی، شاملِ گلوکوزِ افزودنی هستند که یک قند غیر طبیعی است.

فروکتوز

فروکتوز، یا قند طبیعی میوه، به طور طبیعی در میوه‌ها و سبزیجات مشاهده می‌شود و شیرین‌تر از شکل معمولی ساکارُز محسوب می‌شود. هر زمان که فروکتوز مصرف می‌کنید، بدن باید آن را پردازش کرده و به گلوکز تجزیه کند. این پردازش توسط کبد شما انجام می‌شود .

لاکتوز

لاکتوز قند پیچیده‌ تری است. این ماده از گلوکز و گالاکتوز تشکیل شده است و معمولاً در محصولات لبنی یافت می‌شود. بعضی از افراد در هضم این نوع قند مشکل دارند.هنگامی که بدن فاقد آنزیم لاکتاز باشد، شرایطی به نام عدم تحمل لاکتوز یا نارسایی لاکتاز پیش می‌آید. 

دکستاروز

این قند شبیه گلوکز است، دکستروز یک قند متداول است که در غذاهای متنوعی یافت می‌شود.البته به خصوص در دسرها به طور کلی دکستروز از ذرت تهیه می‌شود. می‌توانید در بسیاری از غذاهای پخته و فرآوری شده که شامل شربت ذرت هستند این نوع قند را پیدا کنید. این یک قند ساده است که معمولاً برای مصرف رژیم غذایی فرآوری می‌شود.

بزرگترین تفاوت قند طبیعی و مصنوعی

هنگامی که دو نوع قند طبیعی و مصنوعی را در نظر بگیریم، احتمالاً تست چشایی ما قادر به تشخیص تفاوت این دو نخواهد بود. بزرگترین تفاوت بین این دو نوع قند در تعداد کالریشان است که وارد بدن شما می‌شود.

کلام آخر این‌که با مصرف غذا‌هایی که فقط یا بیشتر، قند‌های طبیعی دارند، بهتر می‌توانید مواد مغذی مفید دریافت کنید. پس بهتر است تمرکزتان را روی ارزش غذایی یک ماده‌ی غذایی قرار دهید تا نوع قند آن.

Mohammad Shojaie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی، اجرا و سئو "دو هشت" dohasht

www.dohasht.com