قطب تولید حبوبات ایران کجاست؟

قطب تولید حبوبات ایران کجاست؟

شهرستان دلفان لرستان قطب مهم تولید حبوبات در کشور است.

کشاورزی همان چیزی است که به ظهور تمدن منجر شد، مطالعه کشاورزی به نام علم کشاورزی شناخته می‌شود.

کشاورزی شامل طیف وسیعی از تخصص‌ها و فنون، از جمله راه‌هایی برای گسترش زمین‌های مناسب برای زراعت گیاه، حفر کانال‌ها و فرم‌های مختلف آبیاری است.

در دنیای امروز با نگرانی‌های موجود و کمبود منابع نیاز است، تا کشاورزی را به سوی کشاورزی پایدار (مثلا کشاورزی زیستی) یا کشاورزی فشرده (مثلا صنعتی) پیش ببریم، تا بتوانیم نیازها را در آینده برطرف نماییم.

80 درصد جمعیت دلفان کشاورز هستند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دلفان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دلفان گفت: 80 درصد از جمعیت 150 هزار نفری این شهرستان در بخش کشاورزی فعالیت دارند.

جواد احمدپور افزود: در شهرستان دلفان 120 هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که سالانه 200 هزار تن انواع محصولات در این شهرستان تولید می‌شود.

وی عنوان کرد: عمده فعالیت‌های کشاورزی مردم این منطقه در تولید غلات و حبوبات است که به صورت دیم و آبی با امکانات موجود و با ضریب مکانیزاسیون حدود 1,5 اسب بخار در در راستای توسعه شهرستان و خودکفایی تلاش و کوشش دارند.

احمدپور معتقد است، شهرستان دلفان دارای امکانات بالقوه‌ای در زمینه کشاورزی، صنعت ونیروی کار ارزان است که این شاخص‌ها این منطقه را نسبت به دیگر شهرستان‌ها متمایز کرده است.

این مسئول بیان داشت: در شهرستان دلفان در سال زراعی گذشته 65 هزار تن غلات، 38 هزار تن نخود تولید شده که متوسط تولید گندم آبی آن در هر هکتار 3,5 تن، گندم دیم 1,2 و نخود دیم 65 دهم درصد است.

به گفته احمدپور طرح خودکفایی گندم آبی و دیم در سطح 10 هزار و 44 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان و پنج سایت الگویی انتقال یافته‌های گندم دیم و آبی در مزارع این شهرستان به اجرا در آمده است.

وی ادامه داد: 330 هکتار از اراضی این شهرستان به کشت سبزی و سیفی، 6 هزار و 125 هکتار به کشت گیاهان علوفه‌ای و 2 هزار و 520 هکتار نیز به کاشت عدس اختصاص یافته است.

جذب 41 میلیارد ریال تسهیلات بخش کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دلفان در ادامه از جذب 41 میلیارد و 130 میلیون ریال اعتبار به بخش کشاورزی این شهرستان خبر داد و گفت: این اعتبار در قالب مرحله اول طرح توسعه کشاورزی که برای اجرای 126 طرح به صورت تسهیلات پرداخت شده است.

به گفته وی این طرح‌ها در زمینه‌های پرواربندی بره و گوساله، پرورش ماهی، خرید تراکتور، احداث مرغداری و تجهیز چاه‌های کشاورزی به اجرا درآمده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دلفان گفته در قالب دومین مرحله از توسعه کشاورزی 220  طرح با اعتبار 240 میلیارد ریال به تصویب رسیده که جهت دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

این مسئول ادامه داد: همچنین جهت تقویت نقدینگی واحدهای تولیدی این شهرستان 40 طرح برای دریافت 25 میلیارد ریال سرمایه در گردش پرونده‌های آنان به بانک‌های عامل ارسال شده است.

دلفان قطب مهم تولید حبوبات در کشور

مدیر جهاد کشاورزی دلفان از این شهرستان به عنوان قطب مهم تولید حبوبات در کشور یاد کرد و اضافه کرد: در سال زراعی گذشته در سطح 43 هزار هکتار از اراضی دیم شهرستان دلفان 30 هزار تن نخود تولید شده است.

وی یکی از مشکلات تولید کنندگان نخود در شهرستان دلفان را بازاریابی و عرضه آن به بازار عنوان کرد و ادامه داد: آنان مجبورند محصول تولیدی خود را با قیمت کم به دلالان بفروشند و به علت نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی نخود تولیدی این شهرستان با قیمت کم و با نام دیگر شهرستان‌ها به بازار مصرف عرضه می‌شود.

به گفته احمدپور راه‌اندازی صنایع تبدیلی حبوبات در شهرستان دلفان علاوه بر ایجاد اشتغال موجب افزایش ارزش افزوده محصول تولیدی می‌شود و کشاورزان به راحتی می‌توانند با برند مشخص محصول خود را به بازار عرضه کنند.

Mohammad Shojaie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی، اجرا و سئو "دو هشت" dohasht

www.dohasht.com