پخت برنج و انواع روش و فواید آن

روش های پخت برنج و فواید آن

پخت برنج نکات کلیدی بسیاری دارد که رعایت هر کدام از این نکات موجب بالا رفتن کیفیت برنج‌تان می‌شود. وقتی نام برنج و فرآورده‌های برنجی به میان می‌آید به یاد پلو و چلو می‌افتیم، در ادامه از خواص و فواید برنج برای سلامتی بدن خواهیم گفت.

برنج چیست؟

برنج یکی از پرمصرف‌ترین دانه‌های گیاهی است که بشر در طول تاریخ کشت آن را آموخته است. انواع بسیار زیادی از این ماده‌ی خوراکی در سراسر دنیا وجود دارد و در کشورهایی مانند کشورهای شرق آسیا هنوز هم بخش اصلی غذای مردم به‌حساب می‌آید. این ماده‌ی غذایی در سبد مصرف ما ایرانی‌ها جایگاه ویژه‎‌ای دارد. کمتر خانواده‌ی ایرانی‌ را می‌توانید پیدا کنید که برنج را از سبد مواد غذایی مصرفی خود حذف کرده باشد. این ماده‌ی غذایی پر از مواد لازم برای سلامت بدن است و وجود آن در رژیم غذایی بخش مناسبی از نیازهای بدن را تأمین می‌کند. برنج ایرانی یکی از بهترین انواع برنجی است که در سراسر جهان کشت می‌شود و طرفداران بسیار زیادی دارد. بخش زیادی از شهرت غذاهای ایرانی در سراسر جهان که سالانه گردشگران را هم به ایران می‌کشد وابسته به برنج ایرانی و غذاهایی است که با آن طبخ می‌شود.

برنج ایرانی خود دسته‌بندی‌های مختلفی دارد که هرکدام نوع پخت و کاربرد خود را دارند، انواع برنج از قبیل برنج دودی، هاشمی و سبوسدار از مشهورترین ‌برنج های ایرانی است که اغلب در شمال ایران و شهرهایی مانند طارم و فریدون‌کنار کشت می‌شود. علاوه بر شهرهای شمالی در استان فارس نیز برنج بسیار باکیفیتی تولید می‌شود.

خواص برنج

برنج یک ماده غذایی کامل و مغذی است که مصرف آن می تواند باعث تقویت متابولیسم، مراقبت از پوست، کمک به هضم، کاهش فشار خون بالا، کمک به کاهش وزن، تقویت سیستم ایمنی و حفاظت در برابر دیسانتری، سرطان و بیماری‌های قلبی شود. متاسفانه بسیاری از افراد مخصوصا بانوان در دوران رژیم غذایی خود برنج را به طور کامل از وعده روزانه مصرف غذایی حذف می‌کنند و با این کار حامی بسیار قوی در جهت بروز بسیاری از بیماری ها و ضربه به سیستم ایمنی بدن خود می شوند اما اگر برنج را به همراه مواد خوراکی میل کنید؛ آسیب به سیستم ایمنی بدن شما به حداقل می رسد.

انواع روش‌های پخت برنج

روش پخت با مایکروفر برای 2 پیمانه برنج

1 – ابتدا برنج را با آب ولرم چند دفعه بدون اينکه زياد چنگ بزنيم ميشوئيم تا آب برنج زلال شود و آنگاه آب برنج را کاملاً خالي مي کنيم .

2 – دو پيمانه برنج و چهار پيمانه آب و نصف قاشق غذا خوري روغن مايع و يک قاشق چاي خوري نمک را در ظرف مناسب مايکروفر خوب مخلوط مي کنيم ( بايد توجه داشت که حجم ظرف به اندازه اي باشد که سطح آب تا نصف ظرف قرار گيرد).

3 – سپس ظرف را بدون درب ، مدت 10 دقيقه با قدرت 100% در داخل مايکروفر قرارداده و پس از خاموش شدن مايکروفر برنج را هم مي زنيم و درب ظرف را مي گذاريم و مدت 10 دقيقه با قدرت 70% در داخل مايکروفر قرار مي دهيم .

روش پخت به صورت آبکش

1 – ابتدا برنج را با آب ولرم چند دفعه بدون اينکه زياد چنگ بزنيم ميشوئيم تا آب برنج زلال شود و آنگاه آب برنج را کاملاً خالي مي کنيم .

2 – برنج را به مدت 2 الي 3 ساعت در آب و نمک خيس مي دهيم بطوري که سطح آب تقريبا چهار سانتيمتر بالا تر از سطح برنج قرار بگيرد و مقدار نمک آن به نسبت هر پيمانه برنج نصف قاشق غذاخوري نمک مي باشد.

3 – قابلمه مناسبي را آب کرده مي گذاريم جوش بيايد سپس آب نمک برنج را خالي کرده و برنج را در آب جوش مي ريزيم و مي گذاريم برنج جوش بيايد ، آنگاه يکي دوبار آهسته بهم مي زنيم و چند لحظه منتظر مي شويم تا مغز برنج کمي نرم شود بطوريکه وقتي دانه برنج را در دست له کرديم مغز آن زبر و خشک نباشد و بعد برنج را در آبکش مي ريزيم تا آب آن خارج شود بعد به نسبت 2 پيمانه برنج 2 قاشق غذاخوري ماست و يک قاشق غذاخوري روغن مايع ته قابلمه مي ريزيم و هم مي زنيم و بعد برنج را از آبکش داخل قابلمه مي ريزيم و اطرافش را بصورت مخروط بالا مي آوريم .

4 – درب قابلمه را با يک پارچه نخي و يا حوله تميز پيچيده و روي قابلمه مي گذاريم و بعد قابلمه را روي اجاق با شعله کم به مدت 25 دقيقه براي دو تا چهار پيمانه و مدت 40 دقيقه براي چهار تا ده پيمانه برنج، قرار مي دهيم تا دم بکشد.

روش پخت برنج کته

1 – ابتدا برنج را با آب ولرم چند دفعه بدون اينکه زياد چنگ بزنيم ميشوئيم تا آب برنج زلال شود و آنگاه آب برنج را کاملاً خالي مي کنيم.

2 – براي هر پيمانه برنج مقدار يک و نيم پيمانه آب اضافه مي کنيم و نمک را به اندازه لازم داخل آن مي ريزيم (براي هر پيمانه برنج يک قاشق چايخوري نمک)

3 – به مدت 2 الي 3 ساعت به همين حالت مي گذاريم تا برنج کاملا خيس بخورد.

4 – قابلمه را روي اجاق با شعله متوسط قرار مي دهيم پس از آنکه جوش آمد نصف قاشق غذا خوري روغن مايع (براي 2 پيمانه برنج ) به آن اضافه نموده و هم مي زنيم.

5 – هنگاميکه آب برنج رو به انتها است يک بار هم زده و سپس درب قابلمه را با يک پارچه نخي و يا حوله تميز پيچيده و روي قابلمه قرار مي دهيم و شعله اجاق را کم مي کنيم تا به مدت 10 دقيقه (براي 2 پيمانه برنج ) برنج دم بکشد.

غذاهایی که با برنج پخته می‌شود

هویج پلو

هویج به علت ویتامین k، پتاسیم، آنتی اکسیدان، بتاکاروتن و فیبر در خود یک ماده غذایی مناسب برای کاهش وزن و درمان اسهال است که اگر همراه برنج مصرف شود می‌تواند تاثیر بیشتری در درمان اسهال داشته باشد.

کشمش پلو

از فواید کشمش می‌توان به تسکین یبوست، اسیدوز و تب اشاره کرد. جالب است بدانید که مصرف کشمش پلو می تواند در سلامت چشم، مراقبت از دندان، افزایش کیفیت استخوان و کم خونی تاثیر بگذارد.

عدس پلو

هضم آسان، تامین آهن و پروتئین موجود در عدس پلو می تواند باعث تقویت ذهن، جلوگیری از آلزایمر، رفع کم خونی، درمان ناراحتی های روده‌ای، درمان التهاب و زخم‌های دهان و گلو، درمان دیفتری، بهبود نفخ معده، دفع صفرا، افزایش مقدار مدفوع، سلامت سیستم قلبی_ عروقی، بهبود یبوست و افزایش شیر مادران شیرده شود.

ماش پلو

خواص آنتی اکسیدانی، مس و مواد مغذی موجود در ماش می تواند نقش بسیار زیادی در درمان یبوست، اسهال، بهبود سیستم گوارش، رشد کودکان، کاهش کم خونی در نوزادان، تقویت حافظه، سلامت لثه، جلوگیری از پوکی استخوان، درمان گرما زدگی، درمان بیماری نقرص، بهبود کاسترول خون و قلب، افزایش انرژی در مادران باردار، درمان دیابت نوع دو، کاهش وزن، تقویت بنیه بدن و درمان قند خون داشته باشد.

زیره پلو

زیره به علت وجود ویتامین k ،B ،C ،E، کلسیم، منیزیم، فسفر و آهن در خود می تواند بسیاری از بیماری هایی مانند نفخ معده، تشنج، صرع، چاقی، دفع سموم بدن، رفع تنگی نفس، سکسکه، دل درد کودکان، برونشیت، لاغری در نواحی شکم، درمان یبوست، بر طرف کردن قرمزی چشم، درد دندان، درد زخم را بهبود بخشد و بهتر است برای به حداقل رساندن تاثیر این بیماری ها حتما همراه برنج مصرف شود.

گوجه پلو

یکی از غذاهای قدیمی و خوشمزه در سفره های ایرانی گوجه پلو است. این وعده غذایی به علت ویتامین های گوجه فرنگی در خود مانند ویتامین A ،K ،C و آهن به حفظ سلامت مادر و جنین کمک می‌کند و در کاهش وزن، کاهش خستگی بدن، تقویت بینایی ، بهبود رشد موهای جنین، کمک کردن به تصفیه خون، کاهش فشار خون، کاهش کم خونی در دوران بارداری، حفظ سلامت دندان، لثه و استخوان موثر است البته  به یاد داشته باشید که اگر مصرف بیش از اندازه آن با برنج ، می‌تواند باعث افزایش وزن در شما شود.

مدیر مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی، اجرا و سئو "دو هشت" dohasht

www.dohasht.com