خواص انواع برنج سفید و قهوه‌ای

برنج از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین غلات در جهان است که غذای اصلی نیمی از جمعیت جهان نیز به شمار می‌رود.

خواص برنج سفید

برنج سفید همان دانه برنج قهوه‌ای است که سبوس آن گرفته‌شده است، به همین علت عطر و طعم بهتری دارد، زمان پخت آن سریع‌تر است و مدت‌زمان بیشتری می‌توان آن را نگهداری کرد ولی ارزش غذایی آن نسبت به برنج قهوه‌ای کمتر می‌شود.

طبیعت برنج سفید سرد و خشک و سرشار از کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، ویتامین B۱، ویتامین B۳، ویتامین B۵، پتاسیم، منگنز، سلنیوم، مس و اسیدهای چرب امگا ۶ است.

ازجمله خواص برنج می‌توان به تأمین فوری انرژی، کاهش فشارخون بالا، تقویت سیستم ایمنی، جلوگیری از سرطان، بیماری‌های قلبی و کم‌خونی، تقویت متابولیسم، مراقبت از پوست، کمک به هضم، کاهش روند پیری، تنظیم و بهبود حرکات روده و تثبیت سطح قند خون اشاره کرد.

خواص برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای یک دانه کامل دست‌نخورده و حاوی سبوس و جوانه است که مزایای بیشتری نسبت به برنج سفید برای سلامتی دارد.

برنج قهوه‌ای دارای فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی، لیگنان ها و آنتی‌اکسیدان‌ها است که برای قلب مفید هستند. به‌طورکلی غلات کامل و برنج قهوه‌ای در کاهش کلسترول خون، کاهش بیماری‌هایی مثل سکته مغزی، دیابت نوع ۲، چاقی و بیماری‌های قلبی مؤثر است. برنج سفید و قهوه‌ای پروتئین، کالری، کربوهیدرات و چربی مشابهی دارند ولی برنج قهوه‌ای حاوی مقدار فیبر بیشتری است.

خواص آب برنج برای پوست و صورت

آب برنج حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه است که باعث می‌شود پوستی صاف، درخشان و سالم داشته باشید. می‌توانید آب برنج را با یک‌تکه پنبه به پوست خود بزنید، این کار منافذ باز پوست را می‌بندد و جریان خون را در پوست افزایش می‌دهد. همچنین استفاده از آب برنج برای پوست باعث از بین رفتن لک‌های پوستی و جلوگیری از پیری پوست می‌شود. برای خنک کردن و تسکین التهابات پوستی نیز می‌توانید از آب برنج استفاده کنید چراکه اسید فورولیک و آلانتوین موجود در آب برنج خاصیت ضدالتهابی دارد.

خواص آب برنج برای مو

از آب برنج می‌توانید به‌عنوان شامپو یا نرم‌کننده برای موها استفاده کنید، با این تفاوت که آب برنج مواد شیمیایی ندارد. علاوه بر آن دارای اینوسیتول است که برای افزایش الاستسیته مو مفید بوده و از آسیب دیدن مو جلوگیری می‌کند. ماساژ آب برنج بر روی پوست سر نیز به تقویت ریشه موها کمک می‌کند.

Mohammad Shojaie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی، اجرا و سئو "دو هشت" dohasht

www.dohasht.com