تفاوت برنج جاسمین و برنج سفید

برنج جاسمین

برنج جاسمین که معمولا در تایلند کشت می شود نوعی برنج دانه بلند است؛ تفاوت برنج جاسمین، سفید و قهوه ای را از نظر میزان کالری و پروتئین بخوانید.

برنج جاسمین نوعی برنج دانه بلند است که معمولا در تایلند کشت می شود. این برنج در دو نوع سفید و قهوه ای موجود است. مانند سایر برنج ها، برنج جاسمین قهوه ای نسبت به نوع سفید آن از نظر تغذیه ای غنی تر است.

برنج جاسمین سفید ارزش تغذیه ای مشابه با سایر برنج های سفید دارد. زمانیکه پوسته و سبوس برنج حذف شود و در واقع فرآوری شود، برنج سفید بدست می آید. معمولا برنج جاسمین کشت شده در تایلند، از نوع برنج سفید است. از نظر ارزش تغذیه ای، تفاوت بسیار کمی بین برنج جاسمین سفید و انواع دیگر برنج سفید وجود دارد. اما برنج جاسمین عطر بیشتری دارد.

برنج جاسمین سفید و انواع برنج سفید دیگر از نظر ارزش تغذیه ای، مزایای کمتری نسبت به برنج قهوه ای کامل دارند. این مقاله به بررسی مشخصات تغذیه ای، طعم، ظاهر و عطر برنج جاسمین تایلندی در مقابل برنج سفید می پردازد. همچنین برنج قهوه ای و سفید از جمله نوع جاسمین آنها را با هم مقایسه می کند.

برنج جاسمین در مقابل برنج سفید

هر دو نوع برنج جاسمین و برنج سفید از گیاه اوریزا یا گیاه معمول برنج کشت می شوند. برنج جاسمین دانه هایی بلندتر و نازک تر از انواع دیگر برنج دارد. به همین دلیل برنج جاسمین تایلندی از نوع دانه بلند است.

همچنین این برنج با پخته شدن بافتی پرز دار پیدا کرده، البته نه بصورت نرم و شلخته. برنج سفید نوعی برنج نیست بلکه اصطلاح سفید به نحوه فرآوری آن در روند تولید اشاره دارد.

برنج سفید در انواع مختلفی موجود بوده و در همه ی آنها لایه بیرونی سبوس و پوست برنج جدا می شود. با این فرآیند برنج نرم تر و شیرین تر می شود. معمولا برنج جاسمین به صورت برنج سفید کشت می شود.

البته برخی از تولید کنندگان نیز نوع قهوه ای آن را عرضه می کنند. برنج جاسمین قهوه ای نسبت به برنج سفید از نظر ارزش تغذیه ای غنی تر است. در واقع برنج قهوه ای فیبر، پروتئین و شاخص گلیسمی (GI) پایین تری دارد.

برنج جاسمین قهوه ای

همانطور که پیشتر گفته شد برنج جاسمین قهوه ای، نسبت به نوع سفید آن مغذی تر است.

ارزش تغذیه ای این برنج در هر یک چهارم فنجان شامل موارد زیر است:

  • کالری: 170
  • چربی: 1 گرم
  • کربوهیدرات: 34 گرم
  • فیبر: 2 گرم
  • قند: 0 گرم
  • پروتئین: 3 گرم

درصورتی که مصرف کننده برنج هستید، برنج جاسمین قهوه ای نسبت به برنج سفید گزینه بهتری است.

برنج جاسمین قهوه ای به دلیل محتوای بالاتر کالری، فیبر و پروتئین خود، باعث افزایش احساس سیری و کنترل قند خون می شود.

برنج قهوه ای نیز مانند برنج سفید، محتوای زیادی ویتامین و مواد معدنی ضروری ندارد.

با این حال در تجزیه و تحلیل شیمی برنج قهوه ای مشخص شد که این ماده ترکیبات فنلی مفیدتری دارد. فنلی نوعی ترکیب گیاهی است که بر اساس برخی تحقیقات، با فواید سلامتی در ارتباط هستند.

کدام برنج سالم تر است؟

برنج های سفید از جمله برنج جاسمین سفید، دارای ارزش تغذیه ای نسبتا یکسانی هستند.

برنج جاسمین در مقایسه با دیگر برنج های سفید کمی کالری و چربی بیشتری دارد. اما این میزان به اندازه ای نیست که تاثیر قابل توجهی بر اهداف تغذیه ای فرد یا احساس سیری پس از صرف غذا داشته باشد.

به دلیل مشابه بودن ارزش تغذیه ای برنج جاسمین سفید و دیگر برنج های سفید، هر کدام که برای شما از نظر طعم لذت بخش تر است را انتخاب کنید.

برنج جاسمین قهوه ای از برخی جهات سالم تر از برنج سفید بوده و پروتئین و فیبر بیشتری دارد.

اما برنج جاسمین قهوه ای، کالری بیشتری نسبت به برنج سفید دارد.

این یعنی افراد با مصرف آن سیری طولانی تری تجربه می کنند. اما از طرفی آنقدر کالری ندارد که مانعی برای هدف کاهش وزن باشد.

درصورتی که یک رژیم غذایی با کالری کنترل شده را دنبال می کنید، می توانید از برنج قهوه ای به جای برنج سفید استفاده کنید، زیرا با احساس سیری بیشتری همراه است.

Mohammad Shojaie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی، اجرا و سئو "دو هشت" dohasht

www.dohasht.com