بهترین روغن برای بیماران قلبی و دیابتی کدام است؟

با بالا رفتن سن، افراد نگران سلامتی خود می‌شوند و یکی از اولین چیزهایی که به آن توجه می‌کنند رژیم غذایی سالم و به‌خصوص مصرف درست چربی‌هاست. برای بسیاری از ما این سوال مطرح می‌شود که بهترین روغن برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و دیابت چیست. بسیاری از پزشکان و متخصصین تغذیه معتقداند که روغن زیتون بهترین روغن برای بیماران قلبی و دیابتی است. در این مطلب از مجله لادن به نکاتی در این خصوص می‌پردازیم.

چرا روغنی که می‌خوریم مهم است؟

لازمه داشتن زندگی باکیفیت داشتن بدن سالم است. مطالعات علمی نشان می‌دهد ارتباط نزدیکی بین رژیم غذایی و سلامت افراد وجود دارد. یک رژیم غذایی صحیح و اصولی می‌تواند از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و قند خون جلوگیری کند.
رژیم غذایی صحیح باید شامل تمام مواد مغذی موردنیاز بدن باشد. اندام‌ها و بافت‌های بدن برای درست کار کردن نیاز به تغذیه‌ مناسب دارند. درغیراین‌صورت بدن بیشتر مستعد بیماری و عملکرد ضعیف می‌شود. از اثرات رژیم غذایی ناسالم می‌توان به دیابت، چاقی مفرط، بیماری‌های قلبی و سرطان اشاره کرد.
مهم‌ترین موردی که به صورت روزانه با آن سرو کار داریم روغن مورداستفاده برای آشپزی است.

بهترین روغن برای بیماران قلبی چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگرچه روغن زیتون نوعی چربی است اما چربی آن جزو اسیدهای چرب بسیار مفید برای بدن شناخته شده است. این روغن بسیار مغذی است و علاوه بر اسیدهای چرب مفید، ویتامین E و K دارد و سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است. این آنتی‌اکسیدان‌ها از رسوب چربی خون در رگ‌ها جلوگیری می‌کنند و در پیشگیری از بیماری‌های قلبی مفید هستند.
در نتیجه بهترین روغن برای بیماران قلبی  روغن زیتون است چراکه چربی‌هایی دارد که می‌توانند باعث کاهش کلسترول خون شده و اسیدهای چربی را که ما برای حفظ سلامتی بدن به آن احتیاج داریم تامین کنند.

روغن زیتون خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را کاهش می‌دهد!

دیابت یا قندخون بالا یکی از مشکلات رایج سلامتی به شمار می‌رود. دو نوع دیابت وجود دارد: دیابت نوع اول که وابسته به انسولین است و برای کنترل آن باید از انسولین استفاده کنیم و دیابت نوع دوم که غیروابسته به انسولین است و عموما با چاقی همراه است.
یک رژیم شامل روغن زیتون نه تنها درمان مناسبی برای دیابت است، بلکه به جلوگیری از بروز این بیماری کمک می‌کند. دانشمندان ترکیبی را در روغن زیتون شناسایی کرده‌اند که ممکن است با کمک به بدن برای ترشح انسولین بیشتر، از ابتلا به دیابت پیشگیری کند و راهی کم‌هزینه برای مقابله با این بیماری ایجاد کند.
تحقیقات نشان می‌دهند که اگر شما در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دو باشید، چربی روغن زیتون برای کنترل قند خون شما مفید است.
با این که قند خون یک عامل خطر بسیار جدی برای بیماری‌های قلبی به شمار می‌رود اما همه افراد دیابتی سکته‌ قلبی نمی‌کنند. بیشتر افراد مبتلا به قند خون بالا، یک زندگی عادی دارند و عمر طبیعی می‌کنند. این‌گونه افراد تغذیه سالم را جزو برنامه‌های اصلی زندگی خود قرار داده‌اند.

روغن زیتون و فشارخون

هنوز مشخص نشده که چه عواملی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای که سرشار از روغن زیتون است مسئول اثر آن بر کاهش فشارخون هستند. به هر حال، مشخص شده که افزودن روغن زیتون به رژیم غذایی اثر کاهش‌دهنده‌ای بر فشارخون دارد که به نظر می رسد مخصوص همین نوع روغن باشد.

استفاده منظم از روغن زیتون هم برای درمان فشار خون بالا و هم برای درمان فشار خون پایین مفید است. شواهد جدیدی وجود دارد که نشان می‌دهد زمانی که روغن زیتون مصرف می‌شود دوز روزانه داروهای لازم برای کنترل فشارخون در بیمارانی با فشارخون بالا کاهش می‌یابد که احتمالا به خاطر کاهش اسیدنیتریک است که به وسیله پلی‌فنول ها ایجاد می‌شود.

Mohammad Shojaie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی، اجرا و سئو "دو هشت" dohasht

www.dohasht.com