انواع برنج ایرانی

برخی از انواع برنج ایرانی

انواع برنج ایرانی با طعم، عطر و مزه بسیار خوبی که دارند و همین امر دلیل تمایز این برنج ها با سایر برنج‌های خارجی است. تشخیص برنج‌های ایرانی از یکدیگر قدری سخت است و دلیل این امر شباهت ظاهری بسیار زیادی است که این محصولات با یکدیگر دارند. از همین رو به معرفی بخشی از برنج‌های ایرانی پرداخته‌ایم تا قدری انتخاب برای شما ساده‌تر دنبال شود.

انواع برنج ایرانی در شمال کشور در استان های گیلان ، مازندران و بخشی از استان گلستان کشت میشود . از انواع برنج ایرانی میتوان به برنج هاشمی ، صدری (دم سیاه، دم زرد، دم قرمز )، طارم، علی کاظمی و… نام برد که در زیر به اختصار توضیح میدهیم.

برنج هاشمی :

برنج هاشمی به وسیله فردی بنام یوسف هاشمی در روستایی در اطراف خمام در سال ۱۳۶۴  کشف شد . این برنج در سال ۱۳۷۰ به تولید انبوه رسید نام آن برگرفته از نام آقای هاشمی است.برنج هاشمی به دو نوع گرم و سرد نیز تقسیم میشود.

گونه گرم این برنج ساقه کلفت تری نسبت به گونه گرم آن دارد و به همین دلیل کرم ساقه خوار نمیتواند به آن نفوذ کند و به سم پاشی نیازی ندارد این مورد سبب میشود در بیشتر مزرعه ها به صورت ارگانیک کشت گردد. انواع برنج هاشمی در یک زمان کشت میشود ولی برداشت گونه سرد ده روز دیرتر از گونه گرم است. شکل ظاهری این دو نوع برنج تفاوتی ندارد ولی نوع سرد آن از نظر مزه و پخت بهتر از نوع گرم آن است .

برنج صدری:

ارقام صدری از بهترین و مرغوبترین ارقام کیفی برنج بومی یا محلی کشور بوده که در استان گیلان کشت می گردد.این ارقام دارای طول زیاد و عرض کم، ظاهری کشیده، جنس گچی و رنگی سفید متمایل به کرم می باشند.

همینطور از نظر عطر، طعم و پخت بسیار عالی می باشند و در آزمون مالش بین دو کف دست، چربی بخوبی قابل لمس می باشد. در حال حضر نوع دم زرد و دم قرمز آن به دلیل بهره برداری پایین نسبت به نوع دم سیاه کم تر کشت میشود. برنج صدری دم سیاه گیلان کشت بعد از پخت قد و عطر و طعم بسیار عالی دارد و مخصوص مشتریان سخت پسند است .

صدری سالاری

برنج سالاری بعد از پخت به‌هیچ‌عنوان شکل خود را از دست نمی‌دهد و مزه بسیار خوبی را فراهم می‌کند. برنج سالاری در گیلان، لاهیجان و آستانه‌اشرفیه زیر کشت می‌رود. برنجی باکیفیت پخت عالی کشت‌شده در لاهیجان و آستانه‌اشرفیه می‌باشد.

صدری حسن سرایی

برنج صدری حسن سرایی در رده برنج‌های گران‌قیمت مجلسی است و نسبت به سایر برنج‌های ایرانی عطروطعم بهتری دارد. این برنج در مازندران و قائم‌شهر کشت می‌شود. ازآنجایی‌که هزینه بهره‌وری این برنج بالا است در همه کشور به‌راحتی نمی‌توانید آن را برای مصرف پیدا کنید، زیرا کشت آن محدود است. ظاهر کشیده، عطر عالی، طعم مطلوب و رنگ مناسب برخی از ویژگی‌های این برنج محسوب می‌شود. کشت‌شده در مازندران قائم‌شهر برنجی کمیاب اما خوش عطروطعم.

صدری دم‌سیاه

برنج دمسیاه بعد از پخت عطروطعم بسیار خوبی را از خود نشان می‌دهد. کشت این محصول بیشتر در روستاهای گیله‌مردان دلاور دنبال می‌شود. این محصول، بیشتر از آستانه‌اشرفیه (در مرکز گیلان) و شهرها و روستاهای پیرامون همانند لاهیجان، لنگرود، سیاهکل، کوچصفهان، لشت نشا، لسکوکلایه، خشک بیجار، حاجی بکنده تهیه می‌گردد. برنجی کشت‌شده در شمال کشور در رده برنج‌های معطر ایرانی.

برنج دم‌سفید

برنج دم سفید در رشت و کوچصفهان کشت می‌شود. کیفیت بسیار بالا و کشت کم این محصول آن را در رده برترین‌های برنج ایرانی قراردادهاست. تشخیص این برنج‌کار سختی است و تنها کسانی که تخصص این کار رادارند می‌توانند به تشخیص این برنج بپردازند. برنج اعلای ایرانی کشت‌شده در شمال کشور.

صدری دم سرخ

برنج صدری دم سرخ در گیلان، رشت، لاهیجان و ولشت‌زیر کشت می‌رود. عطروطعم و شکل و اندازه این برنج شبیه برنج دم‌سیاه است و طرفداران مخصوص به خود دارد. کشت‌شده در شمال برنجی مشابه برنج دم زرد و دم‌سیاه

برنج طارم :

نام برنج طارم برگرفته از یک محل در استان زنجان است که از قدیم این برنج به صورت انبوه در آن جا کشت میشد.

در حال حاضر این برنج در استان گیلان و مازندران نیز کشت میشود. برنج طارم همانند برنج هاشمی به دو گونه گرم و سرد تقسیم میشود . به نوع زودرس آن گرم و دیر رس آن سرد گویند.

شکل ظاهری طارم نسبت به نوع صدری کمی کوتاه و چاقتر، جنس گچی، دارای رنگ سفید متمایل به کرم است. عطر و طعم بی نظیر آن باعث شده طرفداران زیادی را جذب خود نماید .

علی کاظمی :

برنج علی کاظمی در سال ۱۳۶۰ توسط فردی بنام آقای علی کاظمی از روستایی در فومن کشف شد و طی هفت سال به تولید انبوه رسید. این برنج عطر و طعم خوب و نسبت به برنج صدری و هاشمی قد کوتاه تری دارد و چون ریشه آن از برنج بینام گرفته شده است مانند برنج پر محصول ممکن است ظاهر دلچسبی نداشته باشد ولی پخت خوب آن ضعفش را جبران نموده است .

انواع برنج پر محصول

برنج پر محصول به دلیل اصلاح نژادی در برخی مناطق کیفیت بالا و در برخی مزارع کیفیت خیلی مطلوبی ندارد. در برابر کمبود آب و مقاومت در برابر آفت‌ها از خود مقاومت خیلی بالایی را نشان می‌دهد و بسیار برنج مغذی و باکیفیتی است.

خزر

برنج خزر شباهت بسیار زیادی به برنج صدری مخصوصاً برنج طارم دارد. این برنج بعد از پخت خاصیت غیریکنواخت و دوگانه دارد و پس از پخت عطر و بوی خاصی ندارد و در مقایسه با سایر برنج‌ها کمی چاق‌تر و کدرتر است و در میان سایر محصولات ایرانی کیفیت ایده الی دارد. برنجی با طعم و عطر معمولی و مشابه برنج صدری مخصوصاً برنج طارم.

مدیر مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی، اجرا و سئو "دو هشت" dohasht

www.dohasht.com