انتخاب برنج تایلندی یا هندی

تفاوت برنج هندی و تایلندی

در قاره آسیا کشورهای زیادی وجود دارند که به کاشت و برداشت برنج مشغول هستند و هرساله درآمدی هنگفت از راه تولید برنج به دست می آورند. صادرات و واردات برنج به یکی از پرطرفدارترین و پردرآمد ترین تجارت های صنایع غذایی تبدیل شده است که تعداد نفرات بالایی در این حوزه به فعالیت می پردازند. تولید و فروش برنج باعث شده است که شغل های زیادی در این زمینه ایجاد شود.

گزینش کدام برنج

هند و تایلند دو کشوری هستند که در صدر تولید کنندگان برنج قرار دارند و درصد زیادی از برنج های صادراتی را به خود اختصاص داده اند و پرچمدار صادرات برنج به صورت عمده هستند. مصرف زیاد برنج در بین مردم و حضور هرروزه آن بر سر سفره ایرانیان باعث شده است که هر ساله مقدار قابل توجهی برنج از کشور های دیگر به ایران وارد شود. عمده برنج های وارداتی به ایران از کشور های هند و تایلند تهیه می شوند.

حال در این موقع سوال متدوال در بین مردم این است که برنج تایلندی یا هندی؟ در ادامه بیشتر با برنج تایلندی و هندی آشنا خواهیم شد. البته امکان آن است که به هنگام خرید برنج هندی یا تایلندی با نوع نامرغوب آن مواجه شوید، اگر قصد خرید برنج هندی یا تایلندی را دارید؛ می توانید با اطمینان خاطر از جهت کیفیت برنج آن را از طایفه خریداری نمایید.

برنج تایلندی

هرساله اراضی بسیاری در تایلند در جهت کاشت و برداشت برنج مورد استفاده قرار می گیرند و درصد بالایی از برنج تولیدی جهان را بعد از هند به نام تایلند ثبت می کنند. حدود ۳۵۰۰ گونه برنج وحشی، محلی و دستکاری شده توسط انسان در تایلند وجود دارند که باعث می شوند تنوع برنج تولیدی تایلند بالا برود. کشت برنج معمولا در تایلند به صورت دیمی است که وابسته به شرایط آب و هوایی منطقه است و کشاورزان خوشه های برنج را به صورت جداگانه آبیاری نمی کنند. عمده برنجی که کشور تایلند تولید می کند، شامل برنج سفید، برنج چسبناک و برنج جاسمین است که سهم بسیار زیادی از برنج تایلندی دارند.

دیگر برنج های کشور تایلند مانند: برنج قهوه ای، برنج معطر و برنج نیم جوش است که قسمت کوچکی از تولید سالانه برنج تایلند را در بر می گیرد. البته عمدتا برنج سفید، برنج جاسمین و برنج قهوه ای به دیگر کشور ها صادر می شوند. برنج تایلندی هومالی که به نام های برنج یاس و جاسمین نیز معروف است؛ از معروف ترین و با کیفیت ترین انواع برنج های تایلندی است.

برنج تایلندی هومالی

برنج تایلندی هومالی هرساله با عالی ترین قیمت به فروش می رسد و از کیفیتی بالا نیز برخوردار است که دلیل ارجحیت آن بر دیگر برنج های تایلندی است. کیفیت بالای این برنج سبب شده است که هر سال تقاضای برنج هومالی رو به افزایش باشد.

این برنج در قسمت های شمال و شمال شرقی کشور تایلند کشت می شود و شرایط رشد آن سازگار با اقلیم این مناطق است. دانه های این برنج کوتاه تر و ضخیم تر از انواع دیگر است و رایحه بسیار دلپذیری دارد که ترکیب آن با طعم بی نظیرش، از آن یک برنج با کیفیت و فوق العاده می سازد.

برنج هندی

کشور هندوستان از جمله بزرگترین کشور های تولید کننده برنج است. البته هند در زمینه صادرات برنج نیز در بر رقیب های خود پیشی گرفته است و سهم بزرگی از صادرات سالانه برنج را به نام خود ثبت کرده است. در آمار واردات برنج به ایران نیز، نام هند در صدر جدول به چشم می خورد.

هم اکنون نیز مصرف برنج هندی دربین مردم رواج یافته است. کیفیت استاندارد و قیمت مناسب آن موجب شده است که در برابر قیمت های بالای برنج داخلی، مردم نسبت به خرید برنج هندی تمایل بیشتری نشان بدهند. برنج هندی عموما با نام برنج باسمتی یا برنج بسمتی معرفی می شود. کلمه باسمتی در زبان هندی به معنای معطر و خوشبو است.

زمان زیادی است که برنج باسمتی در رشته کوه های هیمالیا کشت می شود، ناگفته نماند این برنج در کشور پاکستان و چند کشور دیگر نیز کشت می شود ولی آنچه که در این مورد بسیار مهم است، بیش از دو سوم آمار تولید این برنج برای هندوستان است. رشد سالانه این برنج مطابق با شرایط جغرافیایی اراضی است که برنج باسمتی در آن کاشته می شود. رنگ و عطر دلپذیر برنج باسمتی آن را به مروارید معطر مشهور کرده است.

رنگ برنج هندی کاملا سفید نیست و رنگی شفاف و رو به طلایی دارد. برنج هندی بویی مانند بوی گل و گیاه دارد و طعم آن به ذرت بو داده بی شباهت نیست.  یکی از مزایای مهم برنج هندی مربوط به بافت آن بعد از پخت است. بعد از پخت برنج هندی، دانه های آن به صورت جداگانه از یکدیگر باقی می مانند و باعث می شود که طعم انواع و اقسام ادویه های مورد استفاده کاملا در غذا مشهود باشد.

نتیجه گیری

می توان گفت که بعد از خواندن این مقاله، شما می توانید بین برنج تایلندی یا هندی انتخاب کنید. البته هر دو این برنج ها خصوصیات و مزایای خود را دارند و شما باید نسبت به سلیقه خودتان درباره برنج میان برنج تایلندی و هندی یکی را برگزینید.

نهایت دقت خود را هنگام خرید برنج هندی یا تایلندی به کار بگیرید؛ زیرا که هر دو آن ها برنج های وارداتی هستند و راه درازی را طی می کنند تا به داخل ایران وارد شوند.

Mohammad Shojaie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی، اجرا و سئو "دو هشت" dohasht

www.dohasht.com