از خواص سویا آجیلی چه می دانیم؟

سویا اجیلی

خواص آجیل سویا، وابسته به مواد مغذی موجود در آن است. مثلا سویا به عنوان یک منبع پروتئین گیاهی و فیبر شناخته می شود، بنابراین آجیل سویا یک میان وعده خوب برای افرادی است، که رژیم گیاهخواری دارند و یا خوردن فیبر زیاد با کاهش خطر مشکلات گوارشی، یبوست و بیماری قلبی مرتبط است و به کاهش سطح کلسترول بدن نیز کمک می کند.

خواص سویا آجیلی: منبع خوبی از پروتئین

پروتئین در بدن برای انواع عملکرد ها، مانند ترمیم بافت، عضله سازی، حفظ قند خون و سطح انرژی، در طول روز لازم است، آجیل سویا منبع ارزشمندی از پروتئین به حساب می آید. اگر یک وعده، حدود ۲۸-۳۰ گرم سویا میل کنید، ده گرم پروتئین جذب بدن می شود، که این میزان پروتئین، بسیار بیشتر از مقدار پروتئین موجود در یک عدد تخم مرغ یا یک لیوان شیر کم چرب است. نیاز هر فرد برای پروتئین متفاوت است، اما یک فرد معمولی، در یک روز به طور کلی به ۸۲ تا ۱۱۶ گرم پروتئین نیاز دارد.

آجیل سویا یک جایگزین مغذی، برای تنقلاتی مانند چیپس و چوب شور است. بافت ترد آجیل سویا، اشتیاق شما، برای غذاهای ترد، مانند چیپس یا سیب زمینی سرخ شده را کم می کند و در عین حال، ویتامین A، ویتامین E و فولات بدن شما را تامین می کند، این ویتامین ها سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند.

منبع خوب فیبر

آجیل سویا مقادیر ارزشمند فیبر دارد، فیبرها به عملکرد سیستم گوارش کمک کرده و در کنترل اشتها و قند خون نقش دارند. پنج گرم فیبر، با مصرف فقط یک وعده متوسط آجیل سویا، در یک روز ، جذب بدن می شود. برای استفاده بهتر از مزایای گوارشی، فیبر موجود، در آجیل سویا، در طول روز مقدار زیادی آب نیز بنوشید.

حاوی استروژن و تاثیر مثبت در درمان پوکی استخوان

سویا حاوی ترکیبات گیاهی، به نام ایزوفلاون یا فیتواستروژن یا همان استروژن گیاهی است. این ترکیبات، می توانند، مانند استروژن موجود در بدن، عمل کنند. کمبود استروژن در خانم ها، یکی از علت های احتمالی پوکی استخوان است. بررسی هی گوناگون نشان داده است، که فیتواستروژن های سویا برای حفظ تراکم استخوان در خانم ها موثر می باشند.

حاوی استروژن و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم

از دیگر خواص سویا آجیلی، میتوان به  استروژن های گیاهی سویا اشاره کرد که باعث کاهش ریسک ابتلا به دیابت می شوند. در دیابت نوع ۲، قند کمتری توسط سلول‌های بدن جذب می شود، بنابراین میزان قند، در خون افزایش می یابد. هورمون انسولین باعث می شود، تا سلول ها، قند را از خون جذب کنند، کاهش حساسیت سلول ها به انسولین، یکی از دلایل بروز دیابت است.

ایزوفلاون های موجود در سویا، حساسیت سلول های بدن به انسولین را بهبود می بخشند، در نتیجه سلول ها گلوکز و قند بیشتری جذب می کنند. تحقیقات نشان دادند، که ایزوفلاون های سویا همچنین می توانند، در کنترل وزن و مدیریت چاقی موثر واقع شوند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه

مطالعات گوناگون نشان می دهند، که استروژن های گیاهی موجود در سویا، ریسک، ابتلا به سرطان های وابسته به هورمون، مانند، سرطان پروستات و تعدادی سرطان های سینه را کاهش می دهند و حتی رشد و گسترش سرطان هایی که با عوامل هورمونی ارتباط دارند، را نیز کاهش می دهند. همه فواید مربوط به ایزوفلاون های سویا هنوز کامل مشخص نشده است.

تحقیقات در مورد خواص آجیل سویا

تحقیقات نشان می دهند، که گنجاندن سویا و فرآورده های سویا، در رژیم غذایی، چندین مزایا برای سلامتی دارد. آجیل سویا یکی از محبوب ترین فرآورده های سویا است، که در فروشگاه های مواد غذایی به فروش می رسد. آجیل سویا جز ترکیبات، کمتر فرآوری شده، سویا است.

از خواص سویا آجیلی که آن را به یک میان وعده خوب تبدیل کرده و می تواند جایگزین مناسبی برای تنقلات باشد، این است که، مصرف سویا به طور قابل توجهی سطح کلسترول تام، تری گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) را در شریان ها و رگ های خونی کاهش می دهد. با این ویژگی خاص خطر انسداد در رگ های خونی و بروز بیماری های قلب کاهش می یابد.

مواد معدنی موجود در سویا آجیلی

مواد معدنی متعددی در یک وعده آجیل سویا وجود دارد. شاید قابل توجه ترین آنها پتاسیم باشد. یک وعده ۳.۵ اونس آجیل سویا ۱۴۷۰ میلی گرم پتاسیم را تامین می کند، بدن بزرگسالان روزانه به ۴۷۰۰ میلی گرم پتاسیم نیاز دارد، که یک وعده آجیل سویا، حدود یک سوم از آن را تامین می کند. پتاسیم برای داشتن قلبی سالم و عملکرد خوب عضلات ضروری است. آهن، روی، کلسیم و منیزیم از دیگر مواد معدنی موجود در آجیل سویا است.

همانطور که گفته شد سویا آجیلی سرشار از مواد معدنی مغزی است. همچنین به پیشگیری و درمانی برخی از بیماری ها کمک می کند. بهتر است برای بهرمندی از خواص سویا آجیلی آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

Mohammad Shojaie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی، اجرا و سئو "دو هشت" dohasht

www.dohasht.com