خواص دارویی شکرسیاه چیست؟

آشنایی با خواص دارویی شکر سیاه

شکرسیاه چیست ؟


خواص شکرسیاه برای درمان بسیار مفید است. شکر سیاه از نیشکر به دست می آید. این ماده بعد از برداشت نیشکر در کارگاه هایی که در زبان مازندرانی و محلی به آن کلیا گفته می شود ، تولید می شود.

در حالی که استفاده از شکر سفید برای سلامت انسان بسیار مضر است، درمقابل شکر سیاه یا برای بدن بسیار مفید بوده و خواص دارویی و درمانی بسیاری برای بدن دارد. این شکر برای درمان کم خونی بسیار مفید است، مصرف آن به افراد کم خون توصیه می شود.

مراحل تبدیل شکر سیاه


۱- در مرحله اول ساقه های نیشکر را آبگیری می کنند
۲- آب نیشکر بدست آمده را در داخل دیگ هایی از جنس مس به مدت ۸ تا ۱۰ ساعت گرما می دهند، در این مرحله قسمت زیادی از آب بخار می شود و کف بدست آمده را جدا می کنند.
۳- مقدار مایه باقی مانده که دارای غلظت بالایی از شکر هست را کماکان هم زده تا جایی که تبدیل به مایعی سیاه رنگ شود.
۴- مایه به دست آمده که حالت خمیری دارد را در قالب هایی می ریزند تا سرد شود.

در گذشته مراحل تولید این شکر در منازل کشاورزان انجام میشد اما امروزه در کارگاهای (کلیا) تولید و آماده می شوند.

تولید سنتی شکر سیاه

کلیا به دستگاهی گفته می شود که توسط آن شیره نیشکر را استخراجی می کنند و آن را تبدیل به شکر سیاده می کنند. این واژه در لغت نامه دهخدا نیز آورده شده است.

کشت نیشکر در مناطق شمالی کشور ایران از بیش از یک قزن پیش در مناطق ساحلی دریای خزر انجام می شده و بهترین محصول از منطقه بهنمیر واقع در شهر بابلسر برداشت می شده است.

کشت این محصول در منطقه بهنمیر برای تهیه شربت و استخراج شکر سیاه (سرخ) و کف است که این شکر به عنوان جایگزین مناسبی برای شکر سفید می باشد و علاوه بر آن دارای خواص متعدد دارویی می باشد.

روند تولید شکر سیاه

از نکات قابل توجه برای تولید این شکر می‌توان به این نکته اشاره کرد که کشاورزان در فصل زمستان پس از پایان فصل برداشت برنج و بعد از چند ماه استراحت اقدام به بریدن لوله های نیشکر می‌کنند و در زمستان تمام خانواده در کنار هم برای تولید شکر سیاه مشغول کار و زحمت می‌شوند و جوانان و مردان خانواده به جای آنکه ساعات خود را به بطالت در قهوه خانه‌های روستا بگذرانند، در راستای افزایش در آمد خانواده به تولید شکر سیاه می‌پردازند.

اما آنچه فعالان این محصول را مورد آزار قرار می‌دهند حمایت نکردن جهاد کشاورزی از تولید کنندگان است و با توجه به اینکه برای پخت شکر سیاه تولید کنندگان برای سوخت نیاز به نفت سفید دارند تا با حرارت بالا به پخت اقدام کنند.

اما به دلیل گاز رسانی به روستا سهمیه نفت اهالی روستا قطع شده و تولید کنندگان ناچارند نفت را در بازار آزاد با قیمتی بیشتر از نرخ دولتی خریداری کنند و همچنین دیگر دغدغه تولید‌کنندگان ورود شکر سیاه‌ بی‌کیفیت با قیمت پایین تر است که این امر مشکلاتی را برای آنان فراهم کرده است. این محصول بطور کامل ارگانیک است و دارای خواص دارویی بسیار زیاد است.


خواص دارویی و درمانی شکر سیاه


شکر سیاه یک غذای کامل محسوب می‌شود پر از خواص غنی دارویی بوده و بسیار انرژی‌زاست، این محصول با قیمتی حدود ۳۰ هزار تومان در هر کیلوگرم در بازار به فروش می‌رسد‌..

رفع خستگی مزمن، پاک کننده ضایعات کبدی، رفع گرمی دهان و زبان و التهابات لثه اشاره کرد. همچنین برای درمان فاویسم ، کم خونی ، یرقان داخلی و عصبی بسیار مفید می باشد. پس از آماده شدن شکر سیاه که یک غذای کامل محسوب می شود و پر از خواص غنی دارویی بوده و بسیار انرژی زا می باشد.

مدیر مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

طراحی، اجرا و سئو "دو هشت" dohasht

www.dohasht.com